Key takeaways
- Amerikaanse autofabrikanten zijn het niet eens met de handelsovereenkomst waarover president Trump heeft onderhandeld.
- De verlaging van de importtarieven op Britse auto’s van 25 procent naar 10 procent bevoordeelt Britse fabrikanten ten opzichte van Amerikaanse.
- Het nieuwe handelspact maakt het importeren van Britse auto’s in de VS goedkoper dan het invoeren van auto’s die in Canada of Mexico worden geassembleerd.
Amerikaanse autofabrikanten spreken hun afkeuring uit over het handelsakkoord dat president Trump met Groot-Brittannië heeft gesloten. Een belangrijk twistpunt is de verlaging van de invoertarieven op Britse auto’s van 25 procent naar 10 procent. Volgens de Alliance for Automotive Innovation (AAPC) worden Britse fabrikanten hierdoor bevoordeeld ten opzichte van Amerikaanse. De AAPC vertegenwoordigt grote Amerikaanse autofabrikanten zoals Ford, General Motors en Stellantis, dat merken zoals Jeep en Dodge bezit.
Trumps eerdere tariefmaatregel op geïmporteerde voertuigen
Eerder had de regering Trump een tarief van 25 procent opgelegd op geïmporteerde voertuigen en onderdelen. Amerikaanse fabrikanten assembleren sommige modellen in Mexico en Canada en betrekken onderdelen van die locaties voor voertuigen die in de Verenigde Staten worden geproduceerd. Hoewel veel van deze importen in eerste instantie profiteren van tariefvrijstellingen onder de vrijhandelsovereenkomst USMCA, worden ze uiteindelijk onderworpen aan het tarief van 25 procent.
Gevolgen voor Amerikaanse fabrikanten
Het nieuwe handelspact maakt het importeren van Britse auto’s in de VS goedkoper dan het importeren van auto’s die in Canada of Mexico geassembleerd worden, zelfs als die auto’s een aanzienlijk percentage in de VS gemaakte onderdelen bevatten. De AAPC stelt dat deze overeenkomst schadelijk is voor Amerikaanse fabrikanten, leveranciers en werknemers.
Ter verdediging van de overeenkomst wees de handelsvertegenwoordiger van Trump, Howard Lutnick, erop dat 100.000 voertuigen een klein deel van de totale Amerikaanse automarkt vertegenwoordigen. Hij erkende echter dat dit volume aanzienlijk is voor Britse luxemerken zoals Rolls-Royce, Bentley en Jaguar Land Rover.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!