Key takeaways
- Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft verzocht de aanklacht wegens criminele fraude tegen Boeing in te trekken.
- Rechter Reed O’Connor van het Amerikaanse districtshof zal beslissen of hij de motie tot afwijzing goedkeurt en de rechtszaak laat vervallen.
Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft formeel verzocht de aanklacht wegens criminele fraude tegen Boeing in te trekken. Dit verzoek, vergezeld van een motie om het aanstaande proces in verband met twee fatale crashes met de Boeing 737 Max te annuleren, werd donderdag ingediend.
Als onderdeel van de overeenkomst zou Boeing strafrechtelijke vervolging vermijden voor het vermeend misleiden van Amerikaanse toezichthouders over de 737 Max, voorafgaand aan de crashes die tragisch genoeg 346 levens eisten. Volgens de overeenkomst moet Boeing meer dan 1,1 miljard dollar (ongeveer 968,6 miljoen euro) betalen, inclusief een extra 445 miljoen dollar (ongeveer 391,9 miljoen euro) voor de families van de slachtoffers, in ruil voor het laten vallen van de aanklacht.
Rechter Reed O’Connor van het Amerikaanse districtshof zal uiteindelijk beslissen of hij de motie tot verwerping goedkeurt, de voorwaarden van de niet-vervolgingsovereenkomst accepteert en het proces annuleert.
Meningen onder nabestaanden zijn verdeeld
Hoewel sommige familieleden van de slachtoffers van de crash pleiten voor een openbare rechtszaak, vervolging van voormalige Boeing-managers en zwaardere financiële straffen, erkent het ministerie van Justitie dat de meningen onder de families over de voorgestelde overeenkomst uiteenlopen.
Boeing heeft verklaard haar verplichtingen uit de overeenkomst te zullen nakomen, waaronder het doorvoeren van verdere institutionele verbeteringen, het investeren in veiligheidsmaatregelen en het bieden van extra compensatie aan de families van de omgekomenen. Mark Lindquist, een advocaat die vele families van slachtoffers vertegenwoordigt, gaf aan dat hij een krachtigere vervolging had gewild, maar erkende dat die onwaarschijnlijk was.
Achtergrond van de aanklachten
De eerste aanklachten tegen Boeing waren gebaseerd op beschuldigingen dat het bedrijf de Federal Aviation Administration had misleid over specifieke aspecten van de 737 Max-software voordat de certificering voor het toestel werd verleend. Boeing had nagelaten een nieuw geautomatiseerd systeem te melden dat mogelijk de neus van het vliegtuig naar beneden zou dwingen zonder input van de piloot, gebaseerd op foutieve sensorgegevens.
Na de tweede crash werden alle Boeing 737 Max-vliegtuigen aan de grond gehouden totdat het bedrijf de software had herontworpen. In 2021 klaagde het ministerie van Justitie Boeing aan wegens het misleiden van FAA-regulatoren over de software en de trainingseisen voor piloten van de 737 Max. Hoewel er destijds een schikking van 2,5 miljard dollar (ongeveer 2,2 miljard euro) werd getroffen, beschuldigden federale aanklagers Boeing later van het schenden van de voorwaarden van die overeenkomst door de beloofde wijzigingen niet door te voeren.
Volgens de nieuwe overeenkomst zal Boeing een onafhankelijke nalevingsadviseur aanstellen om verdere verbeteringen aan te bevelen en bevindingen aan de overheid te rapporteren.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!