Amerikaans kledingbedrijf Levi Strauss boekt meer winst dankzij hogere prijzen


Key takeaways

  • Het Amerikaanse kledingbedrijf Levi Strauss overtrof de winstverwachtingen dankzij strategische prijsverhogingen voor bepaalde producten.
  • Het bedrijf verhoogde zijn prognoses voor het hele jaar vanwege de sterke vraag naar zijn producten, ondanks aanhoudende macro-economische onzekerheid.
  • Levi Strauss diversifieert niet alleen op het gebied van denim, maar ook op het gebied van andere kledingstukken.

Levi Strauss overtrof de winstverwachtingen van Wall Street, ondanks hogere kosten door de handelstarieven. Het bedrijf bereikte dit door strategische prijsaanpassingen en een verschuiving van de focus van groothandelaren naar directe verkoop aan consumenten.

Toegenomen verkoop Levi Strauss aan particulieren

In het derde fiscale kwartaal zag Levi Strauss de brutomarge stijgen tot 61,7 procent, een verbetering ten opzichte van 60,6 procent een jaar eerder en hoger dan de prognoses van analisten. CEO Michelle Gass legde uit dat het bedrijf gerichte prijsverhogingen had doorgevoerd voor sommige jeans en kleding, met verdere verhogingen gepland in de VS en andere markten volgend jaar.

Terwijl de prijsverhogingen helpen om de marges te verbeteren, profiteert Levi Strauss ook van de toegenomen verkoop via de eigen website en winkels, die hogere winstmarges bieden dan de groothandelskanalen. CFO Harmit Singh benadrukte de sterke vraag naar Levi’s producten en merkte op dat het grootste deel van de omzetgroei te danken was aan andere factoren dan prijsverhogingen.

Positieve resultaten ondanks onzekerheid

De positieve resultaten van Levi Strauss hebben ertoe geleid dat het bedrijf zijn vooruitzichten voor het hele jaar naar boven heeft bijgesteld. Het blijft echter voorzichtig vanwege de aanhoudende macro-economische onzekerheid. Het bedrijf overtrof de verwachtingen van Wall Street wat betreft de winst per aandeel en de omzet in het afgelopen kwartaal. Desondanks daalde de aandelenkoers van Levi Strauss voor de opening van Wall Street (-6%).

Levi Strauss rapporteerde een nettowinst van 218 miljoen dollar (188 miljoen euro), of 55 cent per aandeel. De aangepaste winst, exclusief uitzonderlijke kosten, bedroeg 34 cent per aandeel. De omzet bedroeg 1,54 miljard dollar (1,33 miljard dollar), een stijging van 7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Verwachte omzetgroei van 3 procent

Het bedrijf voorspelt nu een omzetgroei van 3 procent voor het hele jaar, waarmee het zowel de aanvankelijke prognoses als de verwachtingen van analisten overtreft. Analisten verwachten ook een aangepaste winst per aandeel tussen 1,27 en 1,32 dollar. Levi Strauss voorspelt een operationele marge tussen 11,4 procent en 11,6 procent, in lijn met de marktverwachtingen. De brutomarge zal naar verwachting met één procentpunt stijgen, waarmee de onderneming terugkeert naar de oorspronkelijke vooruitzichten die eerder dit jaar werden gecommuniceerd, voordat de invloed van de tarieven in aanmerking werd genomen.

Onder leiding van Michelle Gass heeft Levi Strauss zich gericht op de ontwikkeling van directe verkoop, diversificatie buiten jeans en het aantrekken van een groter vrouwelijk klantenbestand. Deze strategieën hebben bijgedragen aan de groei in omzet en winst. De directe verkoop aan consumenten steeg met 11 procent in het kwartaal, voornamelijk dankzij een sterke prestatie op de Amerikaanse markt. De verkoop van dameskleding steeg ook met 9 procent.

Verdere uitbreiding productaanbod

Hoewel Levi Strauss blijft profiteren van de populariteit van denim, breidt het bedrijf zijn productaanbod actief uit buiten jeans om de risico’s van veranderende modetrends te beperken. Non-denim topjes en andere kledingstukken zijn nu goed voor bijna 40 procent van de omzet, en die categorie groeide tijdens het kwartaal met 9 procent.

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.