Amerikaans consumentenvertrouwen bereikt hoogste punt in zes maanden, maar ook zorgen over arbeidsmarkt

Volgens de Conference Board is het consumentenvertrouwen in de VS in augustus gestegen naar het hoogste niveau in zes maanden, waarbij het optimisme over de economische vooruitzichten heeft bijgedragen aan deze positieve uitslag. De enquête suggereert dat de kans op een recessie verder is afgenomen.

De perceptie van de consumenten over de bedrijfsomstandigheden in de komende zes maanden is verbeterd. De Amerikanen werden echter ongerust over de arbeidsmarkt, gezien de werkloosheid steeg naar 4,3 procent, het hoogste punt in drie jaar. Hun ongerustheid over de arbeidsmarkt wordt weerspiegeld door de zorgen bij de Federal Reserve.

Consumentenvertrouwen stijgt, maar zorgen over arbeidsmarkt

De index voor het consumentenvertrouwen van de Conference Board steeg in augustus naar 103,3, het hoogste niveau sinds februari. Deze meting is hoger onder consumenten van 35 jaar en ouder en onder consumenten met een jaarinkomen van meer dan 100.000 dollar.

De stijging van het vertrouwen kan worden beïnvloed door het feit dat president Joe Biden zich terugtrekt uit de presidentsverkiezingen in november en vicepresident Kamala Harris wordt genomineerd als hoofd van de Democratische partij.

De enquête suggereert dat consumenten optimistischer zijn over hun inkomensvooruitzichten in de komende zes maanden, maar zorgen over de arbeidsmarkt hebben geleid tot een afname van het vertrouwen. Het percentage consumenten dat vindt dat er “genoeg” banen zijn, is gedaald naar 32,8 procent, terwijl het percentage dat zegt dat banen “moeilijk te krijgen” zijn, is gestegen naar 16,4 procent.

De consumentenverwachtingen voor de inflatie op 12 maanden zijn gedaald van 5,3 procent in juli naar 4,9 procent, het laagste niveau sinds maart 2020. Er is echter nog steeds bezorgdheid over de arbeidsmarkt: het percentage consumenten dat verwacht dat hun inkomen zal stijgen, daalt naar 16,9 procent en het percentage dat een daling verwacht, stijgt naar 12,7 procent.

Koopplannen en huizenprijzen

Toenemende zorgen over de financiën hebben gewogen op de koopplannen voor de komende zes maanden, met dalende plannen voor de aankoop van motorvoertuigen, grote huishoudelijke apparaten en huizen. Het aandeel consumenten dat van plan was een huis te kopen was het kleinst sinds begin 2013.

Er zou echter opluchting in zicht kunnen zijn, aangezien hogere hypotheekrentes en huizenprijzen het aanbod van huizen op de markt hebben vergroot, wat helpt om de huizenprijsinflatie te beteugelen. Uit een apart rapport van de Federal Housing Finance Agency bleek dat de prijzen van eengezinswoningen in juni met 0,1 procent daalden op maandbasis, nadat ze in mei ongewijzigd waren gebleven.

De voorraad bestaande woningen is ook gestegen tot het hoogste niveau in bijna vier jaar en het aanbod van nieuwe woningen is gestegen tot het niveau van begin 2008. Verwacht wordt dat de jaarlijkse stijging van de huizenprijzen zal vertragen tot iets meer dan 3 procent tegen het einde van het jaar en zich rond dat tempo zal stabiliseren.

Key takeaways

• Het consumentenvertrouwen in de VS heeft het hoogste punt in zes maanden bereikt.
• Optimisme over de economische vooruitzichten draagt bij aan deze positieve uitslag.
• De ongerustheid van de consument over de arbeidsmarkt wordt weerspiegeld door de bezorgdheid bij de Federal Reserve.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.