Amazon zet miljoenste werkrobot in en lanceert AI voor efficiëntie


Key takeaways

  • Amazon heeft zijn miljoenste werkrobot ingezet, een belangrijke mijlpaal.
  • DeepFleet, een nieuw generatief model van kunstmatige intelligentie, belooft de reistijd van robots met 10 procent te verminderen, waardoor de efficiëntie van de Amazon fulfilment centres verbetert.
  • De inzet van robots bij Amazon zal naar verwachting leiden tot banenverlies, maar het bedrijf houdt vol dat de robots naast de werknemers zullen werken, zodat zij nieuwe technische vaardigheden kunnen leren.

Amazon kondigde onlangs een belangrijke mijlpaal aan: de inzet van de miljoenste robotarbeider. Deze prestatie valt samen met de lancering van “DeepFleet”, een nieuw model van generatieve kunstmatige intelligentie dat ontworpen is om de bewegingen van robots in Amazons orderverzamelcentra te optimaliseren. DeepFleet belooft de efficiëntie te verbeteren door de reistijd van robots met 10 procent te verminderen, wat resulteert in snellere en winstgevendere pakketleveringen.

De evolutie van robots in de faciliteiten van Amazon

Het gebruik van robots in de faciliteiten van Amazon gaat terug tot 2012, aanvankelijk om voorraadrekken te verplaatsen. Sindsdien zijn hun mogelijkheden aanzienlijk uitgebreid: robots kunnen nu zware ladingen van meer dan 1.250 kilo aan en kunnen autonoom door fabrieken navigeren terwijl ze bestellingen van klanten uitvoeren. Hoewel deze vooruitgang de productiviteit opvoert, leidt het ook tot bezorgdheid over het risico op het verplaatsen van banen.

Uit een onderzoek van Pew Research bleek dat AI-experts en het grote publiek fabrieksarbeiders als bijzonder kwetsbaar zien voor banenverlies als gevolg van automatisering. Amazon probeert deze bezorgdheid weg te nemen door erop aan te dringen dat robots naast menselijke werknemers werken en taken zoals zwaar tillen en repetitieve handelingen op zich nemen. Het bedrijf beweert dat menselijke werknemers hierdoor nieuwe technische vaardigheden kunnen ontwikkelen.

Nieuwe baanvooruitzichten en prognoses

Daarnaast noemt Amazon zijn “next-generation fulfillment center” in Shreveport, Louisiana, als bewijs dat de inzet van robots daadwerkelijk nieuwe banen creëert op gebieden als betrouwbaarheid, onderhoud en techniek. Ondanks deze verzekeringen heeft Andy Jassy, CEO van Amazon, erkend dat de snelle toepassing van generatieve AI door het bedrijf onvermijdelijk zal leiden tot de automatisering van sommige banen.

Hoewel Jassy volhoudt dat Amazon zal blijven inhuren op gebieden die te maken hebben met AI en robotica, voorspelt het ook een vermindering van het totale personeelsbestand in de komende jaren. Deze voorspelling komt overeen met recente trends in de techindustrie, waar veel bedrijven AI omarmen en tegelijkertijd ontslagen maken. Layoffs.fyi meldt dat vorig jaar meer dan 153.000 techmedewerkers hun baan verloren door bedrijfsherstructureringen en automatiseringsinitiatieven. In een rapport van het World Economic Forum staat verder dat bijna de helft van de Amerikaanse werkgevers van plan is om hun personeelsbestand in te krimpen als gevolg van de integratie van AI in hun bedrijf. (fc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.