Amazon labelt producten die veel teruggestuurd worden

Webshop Amazon experimenteert met tags bij producten die vaak worden teruggestuurd. Zo hoopt het de vele retourzendingen tegen te gaan en de kopers bewustere keuzes te laten maken.

Wie af en toe eens online shopt op Amazon, zal binnenkort misschien opmerken dat er bij sommige producten het label frequently returned item staat. De Amerikaanse webshop is daar momenteel mee aan het experimenteren, meldt het magazine The Information.

Vaak geretourneerd

Momenteel kan je bij Amazon, zoals bij veel andere webshops, artikelen gratis terugsturen. Toch kost dat voor Amazon zelf veel geld doordat ze onder andere de verzendkosten op zich nemen. Daarnaast hebben ze ook extra werknemers nodig die retourzendingen sorteren en uiteindelijk opnieuw verpakken. Daarom beslist de webshop nu om een label te plaatsen bij artikelen die opvallend veel teruggezonden worden.

Ook voor de koper is een retourzending een hele opgave en vaak een last. De nieuwe tag zou er voor moeten zorgen dat shoppers bewustere keuzes maken. Zo zouden mensen afgeschrikt worden door het label en sneller de reviews of de omschrijving bekijken. Uiteindelijk zullen sommigen op zoek gaan naar een kwalitatiever alternatief. Wanneer de nieuwe functie volledig in werking treedt bij ons, is nog niet duidelijk.

Besparingen

Het is het tweede experiment in een maand tijd bij Amazon. Eerder vermeldde de webshop bij producten hoeveel keer ze al verkocht waren. Andrew Jassy, CEO van Amazon, is ook steeds op zoek naar manieren om op kosten te besparen. In november en januari zette de e-commercegigant al 18.000 werknemers op straat. Vorige week volgden er nog eens 9.000 werknemers.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.