Amazon is nog niet klaar met diversifiëren en stort zich nu op … kapperszaken

De e-commercegigant Amazon houdt ervan om zijn activiteiten te diversifiëren. Na een internetwinkel heeft het bedrijf een eigen streamingplatform, cashloze winkels, een apotheek en nu ook een kapsalon ontwikkeld. Amazon heeft net een kapperszaak, die gewijd is aan nieuwe technologieën, geopend in Londen. En voor deze primeur heeft Amazon een beroep gedaan op de beste Londense kappers.

Amazon duikt altijd op waar je het het minst verwacht. Dat is deze keer niet anders. Deze keer stort de e-commercegigant zich op de kapperszaken. Het bedrijf opent in de komende weken een enorme salon van bijna 140 m², verdeeld over twee verdiepingen, in het hart van Londen.

Een verkoop- en testruimte

De kapperszaak heeft drie hoofddoelen. Om te beginnen wil het de klanten kennis laten maken met nieuwe technologie en haarproducten. Alle locaties zullen uitgerust zijn met schermen waarop klanten hun nieuwe coupe of kleur kunnen bekijken nog voor deze op hun haar is aangebracht. Alle klanten krijgen een Fire-tablet, het merk van Amazon, gedurende de tijd dat ze hun haar laten doen. Ten slotte zullen de haarproducten die in de winkel verkrijgbaar zijn, ook te koop zijn op de website van Amazon. Klanten hoeven alleen maar de QR-code te scannen om de pagina te openen waarop het product te koop wordt aangeboden.

Alle locaties zullen uitgerust zijn met schermen waarop klanten hun nieuwe coupe of kleur kunnen bekijken (Amazon)

Het tweede doel van de kapperszaak is om te dienen als proeftuin voor Amazon. ‘We willen dat deze unieke locatie ons wat dichter bij de klanten brengt, en het wordt een plek waar we kunnen samenwerken met de industrie en nieuwe technologieën kunnen testen’, legt het bedrijf uit in een blogbericht. Daar zal bijvoorbeeld de ‘point-and-learn’-technologie worden getest. Dit is een functie die vergelijkbaar is met de Yuka-app, waarmee u meer te weten kunt komen over het product, zoals de samenstelling, door het simpelweg te scannen met uw smartphone.

Ten slotte wil Amazon ook zijn nieuwe project promoten: Amazon Professional Beauty Store, gelanceerd op de Britse website. Het is gericht op schoonheidsspecialisten en biedt meer dan 10.000 producten aan. Deze producten zullen uiteraard door de kappers van de salon worden gebruikt.

De beste service

Voor zijn kappersdienst heeft Amazon niet zomaar iemand aangeworven. Het heeft zich gewend tot Elena Lavagni, een zeer gewaardeerde kapster in de industrie, die het haar doet voor Paris Fashion Week en het Cannes Film Festival. Haar team zal kinderen, vrouwen en mannen stylen.

De kapperszaak in Londen (Amazon)

Maar, zoals BFMtv opmerkt, de prijzen zullen moeten worden verlaagd om een breed publiek te bereiken. In Neville Hair & Beauty Salon, rekent Elena Lavagni 150 Britse pond voor een eenvoudige knipbeurt en föhnen voor een vrouw. Daarbovenop komt nog de prijs van een kleuring, een permanent of een behandeling. De mannen betalen minstens 50 Britse pond.

De kapperszaak zal eerst opengaan voor Britse Amazon-werknemers. Dan, over een paar weken, zullen de deuren worden geopend voor het grote publiek. Het bedrijf heeft op dit moment geen plannen om andere salons te openen.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.