Amazon belooft hardere aanpak van neprecensies in het Verenigd Koninkrijk


Key takeaways

  • Amazon verbindt zich ertoe valse beoordelingen op zijn platform op te sporen en aan te pakken.
  • Verkopers die betrapt worden op “catalogusmisbruik” of het gebruik van valse beoordelingen zullen sancties opgelegd krijgen.
  • Individuen die valse beoordelingen plaatsen riskeren schorsing van hun account en verwijdering van alle eerdere beoordelingen.

De Britse Competition and Markets Authority (CMA) heeft toezegging gekregen van Amazon om neprecensies aan te pakken. De CMA erkent dat recensies een grote invloed hebben op consumentenbeslissingen, aangezien ongeveer 90 procent van de Britse shoppers erop vertrouwt, en beschouwt het aanpakken van dit probleem als prioriteit.

Amazon heeft toegezegd zijn bestaande systemen voor het opsporen van valse recensies te verbeteren en “catalogusmisbruik” aan te pakken, waarbij verkopers op bedrieglijke wijze recensies van succesvolle producten overbrengen naar niet-gerelateerde producten. Verkopers die zich met dergelijke praktijken bezighouden of valse beoordelingen gebruiken om de beoordelingen kunstmatig op te krikken, riskeren sancties.

Gevolgen voor particulieren en bedrijven

Personen die valse beoordelingen plaatsen, ongeacht of deze positief of negatief zijn, riskeren een schorsing van hun account en verwijdering van alle eerdere beoordelingen. Amazon zal het ook eenvoudiger maken voor shoppers om vermoedelijke nepreviews te rapporteren.

Deze toezeggingen volgen op een onderzoek dat de CMA in 2021 is gestart naar zowel Amazon als Google in verband met zorgen over onvoldoende actie tegen neprecensies en ontoereikende straffen voor de betrokkenen. Eerder dit jaar deed Google soortgelijke toezeggingen om het probleem aan te pakken. De CMA is van plan om haar aandacht nu te richten op gespecialiseerde recensieplatforms, bedrijven die er producten aanbieden en recensenten, om ervoor te zorgen dat zij zich aan strengere regels houden.

Meer bevoegdheden van de CMA

Onder de nieuwe Digital Markets, Competition and Consumers Act 2024 heeft de CMA meer bevoegdheden gekregen. Het kan onafhankelijk overtredingen van de consumentenwetgeving vaststellen en overtredingen direct aanpakken door middel van boetes, bevelen tot verbeterde praktijken en compensatie voor getroffen consumenten.

Amazon beweert dat het al aanzienlijke middelen investeert in het bestrijden van neprecensies, door gebruik te maken van een combinatie van menselijke onderzoekers en modellen voor machinaal leren die enorme hoeveelheden gegevens kunnen analyseren. Amazon beweert alleen al in 2024 275 miljoen nepreviews te hebben geblokkeerd en beweert dat meer dan 99 procent van de producten op zijn platform alleen authentieke reviews bevat. Het bedrijf benadrukt verder dat het zich inzet om overtreders van zijn beleid te schorsen, te verbannen en juridische stappen te ondernemen, met speciale teams die actief op fraudeurs jagen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.