McDonald’s en Google kondigden woensdag een wereldwijd en meerjarig partnerschap aan op het vlak van artificiële intelligentie. Dat moet leiden tot een efficiëntere toeleveringsketen en slimmere restaurants.
De essentie: De fastfoodketen wil “haar restaurants wereldwijd koppelen aan de nieuwste cloudtechnologie en er generatieve AI-oplossingen (GenAI) toepassen” en maakt twee beloften: “Dit zal de complexiteit voor het personeel verminderen en leiden tot voordelen voor de klant, zoals warmer en verser eten.”
Meer details: Concrete voorbeelden geeft McDonald’s niet, maar het geeft wel enkele indicaties van de domeinen waarin artificiële intelligentie een rol zal spelen.
- McDonald’s zegt van zijn technologisch platform “het productiefste in de branche” te willen maken, met “betere ervaringen voor klanten, restaurantteams en medewerkers”. Dat wijst erop dat de Google-samenwerking zowel de communicatie met de consument als de interne werking moet verbeteren.
- “Door onze restaurants wereldwijd te verbinden met miljoenen datapunten in ons digitale ecosysteem worden tools scherper, modellen slimmer, restaurants eenvoudiger te bedienen en, het allerbelangrijkste, wordt de algehele ervaring voor onze klanten en medewerkers nog beter”, zegt informatiedirecteur Brian Rice daarover.
“Geautomatiseerde oplossingen”
Technisch: Het gaat om software én hardware.
- De hamburgerketen zegt “een breed scala aan hardware, data en AI-technologieën van Google Cloud” te gaan gebruiken en belooft verbeteringen in de smartphone-app, haar getrouwheidsprogramma en de zelfbedieningskiosken in de restaurants. Duizenden restaurants wereldwijd krijgen volgend jaar een upgrade qua software en hardware.
- Via edge computing, waarbij data in realtime al ter plaatse verwerkt wordt, zullen individuele restaurants ook slimmer worden. “McDonald’s zal in staat zijn om nieuwe inzichten te krijgen in hoe apparatuur presteert, oplossingen te implementeren die bedrijfsonderbrekingen verminderen en de complexiteit voor het personeel verminderen.”
- Veel data zal naar Speedee Labs, het innovatiecentrum van McDonald’s in Chicago, vloeien. Dat krijgt de opdracht op basis van AI “nieuwe ervaringen voor personeel en klanten” te bedenken.
- “De schaal van binnenkomende informatie uit alle hoeken van de wereld zal McDonald’s GenAI-modellen in staat stellen om het breedste scala aan patronen en nuances beter te begrijpen, wat resulteert in beter geïnformeerde tests en geautomatiseerde oplossingen om de restaurantactiviteiten te verbeteren”, klinkt het.
De grote vraag: Welke impact zal dit hebben op de werkgelegenheid bij McDonald’s? Kan bijvoorbeeld de bestelopname bij de Drive In-dienst – waar de keten al eerder mee experimenteerde – volledig geautomatiseerd worden met behulp van slimme voice-toepassingen? Het wordt ook uitkijken of sprekende chatbots zullen opkomen in de restaurants zelf.
(cv)