Alleen Ritter Sport mag vierkante chocolade verkopen

Alleen de Duitse chocoladefabrikant Ritter Sport mag vierkante chocoladetabletten verkopen. Dat oordeelde het Duitse hooggerechtshof in Karlsruhe. Daarmee is een einde gekomen aan een jarenlange juridische strijd met de Zwitserse concurrent Milka.

Ritter Sport legde begin jaren 90 in Duitsland een octrooi vast dat zijn vierkante chocoladetablet beschermt. Toen concurrent Milka in 2010 een chocoladereep in dezelfde vorm op de markt bracht, stapte Ritter Sport naar de rechtbank.

Die strijd is eerder deze week ten einde gekomen met de uitspraak van het hooggerechtshof. De geldende regels stellen dat de vorm van een product niet kan worden beschermd als het net daardoor een aanzienlijke waarde krijgt, wat volgens de rechters hier niet het geval is. De vorm heeft ook geen speciale artistieke waarde en leidt niet tot prijsverschillen.

In het arrest verwijst het hooggerechtshof ook naar de slogan van Ritter Sport – ‘Quadratisch. Praktisch. Gut.’ (Vierkant. Praktisch. Goed.) – en stelt het dat de vorm deel uitmaakt van een marketingstrategie gelinkt aan de oorsprong van de chocoladetabletten.

Meer