Alle lidstaten van de Europese Unie moeten tegen 2030 digitaal rijbewijs invoeren

Alle lidstaten van de Europese Unie moeten tegen 2030 digitaal rijbewijs invoeren
Rijbewijs – (Photo by David Inderlied/picture alliance via Getty Images)

Het Europees Parlement en de lidstaten hebben een akkoord bereikt over een herziening van de richtlijn voor rijbewijzen. Daarin staat onder meer dat alle EU-landen tegen ten laatste 2030 een digitaal rijbewijs moeten invoeren.


Key takeaways

  • De lidstaten moeten tegen 2030 een digitaal rijbewijs invoeren. Dat zal bestaan naast de fysieke exemplaren.
  • Autorijbewijzen blijven bovendien 15 jaar geldig, al kunnen de lidstaten er wel voor kiezen om de geldigheid voor 65-plussers te beperken.
  • Voort komen er op Europees niveau strengere sancties voor nieuwe bestuurders die bijvoorbeeld onder invloed van drank of drugs achter het stuur kruipen.

In het nieuws: Onderhandelaars van het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben afgelopen nacht een akkoord bereikt over de herziening van de Europese richtlijn voor rijbewijzen.

  • De verplichting om tegen 2030 een digitaal rijbewijs in te voeren is één van de meest opvallende punten uit dat akkoord. Dat zal beschikbaar zijn via de Europese digitale portefeuille.
  • Het digitale rijbewijs luidt niet het einde in van het fysieke exemplaar. Het zal nog steeds mogelijk zijn om een fysiek rijbewijs aan te vragen in het stadhuis. Autorijbewijzen blijven bovendien 15 jaar geldig, al kunnen de lidstaten er wel voor kiezen om de geldigheid voor 65-plussers te beperken.
  • “De nieuwe rijbewijsrichtlijn maakt het leven van mensen eenvoudiger, digitaler en flexibeler. Daarnaast zorgt het voor minder bureaucratie. Tegelijkertijd geven we een duidelijk signaal af voor meer verkeersveiligheid in lijn met Vision Zero: minder ongevallen, minder gewonden en minder doden op onze wegen”, zegt Jutta Paulus, Europarlementslid van de groene fractie.

Strengere regels voor nieuwe bestuurders

Ook dit: Wat staat er nog in het akkoord?

  • Er komen uniforme regels over de vaardigheden waarover nieuwe bestuurders moeten beschikken. Om in aanmerking te komen voor een rijbewijs moet een bestuurder leren over veilig telefoongebruik tijdens het rijden, dodehoekrisico’s, bestuurdersassistentiesystemen, het veilig openen van deuren en rijden in sneeuw en gladde omstandigheden.
  • Voorts is er een akkoord over een proeftijd van minstens twee jaar voor nieuwe bestuurders. Beginnende bestuurders zullen worden onderworpen aan strengere regels en sancties voor onder meer het rijden onder invloed van alcohol en het rijden zonder veiligheidsgordels. De lidstaten zijn wel vrij om te bepalen hoe ze dat aanpakken.
  • Daarnaast daalt de minimumleeftijd om een vrachtwagenrijbewijs te behalen naar 18 jaar, die voor een busrijbewijs naar 21 jaar.
  • Tot slot komt er geen algemene nultolerantie voor alcohol en drugs in het verkeer. De lidstaten worden wel aangemoedigd om die in te voeren.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

04:00