Alibaba zet recordomzet neer dankzij Singles’ Day

De Chinese e-commercereus Alibaba pakt vrijdag uit met stevige resultaten. Het bedrijf boekte de hoogste omzet in zijn derde kwartaal ooit en heeft dat vooral te danken aan Singles’ Day op 11 november.

Singles’ Day is ontstaan in 1993 aan een Chinese universiteit. Op die dag vierden jongeren dat ze blij waren om vrijgezel te zijn. Al snel zag Alibaba daar brood in en gaf het stevige kortingen tijdens de feestdag. Ondertussen is 11 november uitgegroeid tot een van de grootste online shoppingdagen wereldwijd.

En ook dit jaar werd er weer een record gebroken. Volgens Alibaba zelf verkocht het dit jaar voor 38,4 miljard dollar (35,4 miljard euro) aan goederen in die ene dag. Dat is 25 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijf strijkt daar echt niet alles zelf van op. Omdat de e-commercereus vooral werkt met externe verkopers, krijgt het maar een bepaald percentage per verkocht product.

Corona

De recordverkoop is ook te zien in de omzet. Die steeg dit kwartaal jaar op jaar met 38 procent naar 23 miljard dollar. Het is de grootste derdekwartaalomzet ooit voor het Chinese bedrijf. De nettowinst steeg met 62 procent naar 7 miljard dollar.

Het coronavirus, dat intussen Covid-19 gedoopt is, was zowel een zegen als een vloek voor het bedrijf. Langs de ene kant kende zijn werkchatapp DingTalk een explosieve groei kende omdat hij werd gebruikt door Chinese bedrijven en scholen om te telewerken of thuis les te volgen.

Langs de andere kant leidde de crisis tot leveringsproblemen door mensen die niet op hun werk geraakten. Er werden ook minder maaltijden geleverd doordat er meer restaurants gesloten waren.

Ook een gevolg van het coronavirus was dat Alibaba besloot om bedrijven die in de problemen waren gekomen door de ziekte, geld te lenen. In totaal leende het net geen 3 miljard dollar aan Chinese bedrijven.

Meer