Alibaba Cloud en AI-activiteiten zorgen voor sterke groei ondanks logistieke uitdagingen


Key takeaways

  • Alibaba’s cloud computing- en AI-activiteiten hebben een aanzienlijke groei doorgemaakt, gedreven door een sterke vraag naar kunstmatige intelligentie-oplossingen.
  • Cainiao, Alibaba’s logistieke eenheid, zag de omzet dalen door integratieproblemen met zijn e-commerce platform.
  • Alibaba’s aangepaste kerninkomen steeg met 36 procent op jaarbasis tot 41,78 miljard yuan (ongeveer 5,3 miljard euro), ondanks uitdagingen in de directe verkoop en logistiek.

Sterke groei in cloud en AI

Alibaba kende in het vierde kwartaal een aanzienlijke groei van de aangepaste kerninkomsten, gedreven door een sterke vraag naar kunstmatige intelligentie-oplossingen binnen haar cloud computing-activiteiten. Deze stijging werd gedeeltelijk tenietgedaan door de uitdagingen waarmee de logistieke divisie van het bedrijf werd geconfronteerd, wat de totale omzetcijfers beïnvloedde.

Alibaba heeft de afgelopen drie jaar strategisch zwaar geïnvesteerd in de uitbreiding van haar cloud computing- en AI-infrastructuur, met als doel te profiteren van het ontluikende potentieel van deze technologieën. De cloud intelligence divisie van het bedrijf zag de kwartaalomzet met 18 procent jaar op jaar indrukwekkend stijgen tot 30,13 miljard yuan (ongeveer 3,65 miljard euro), waarmee de consensusramingen van Bloomberg werden overtroffen. CEO Eddie Wu benadrukte de toewijding van het bedrijf om prioriteit te geven aan kernactiviteiten en AI en cloud computing te stimuleren als belangrijke motoren voor toekomstige groei.

Uitdagingen in logistiek en directe verkoop

Inspanningen om het logistieke aanbod te integreren in het e-commerce platform leidden echter tot een daling van de omzet bij Cainiao, de logistieke eenheid van Alibaba. De inkomsten voor dit segment daalden met 12 procent tot 21,57 miljard yuan (ongeveer 2,70 miljard euro). Alibaba meldde ook een daling in de directe verkoop binnen de Chinese detailhandel, die werd toegeschreven aan een strategische vermindering van bepaalde directe verkoopactiviteiten.

Deze financiële resultaten komen naar voren te midden van China’s voortdurende inspanningen om de consumentenbestedingen te stimuleren en de worstelende vastgoedsector nieuw leven in te blazen door middel van stimuleringsmaatregelen van de overheid. Over het geheel genomen stegen de inkomsten van de groep Alibaba met 7 procent tot 236,45 miljard yuan (ongeveer 29,7 miljard euro), iets onder de marktverwachtingen. De aangepaste winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie steeg met een indrukwekkende 36 procent jaar-op-jaar tot 41,78 miljard yuan (ongeveer 5,3 miljard euro).

Alibaba heeft zichzelf gepositioneerd als koploper in China’s fel concurrerende AI-landschap, door het hele jaar door consequent nieuwe modellen te onthullen. De nieuwste innovatie van het bedrijf, Qwen 3, een verbeterde versie van haar vlaggenschip AI-model dat in april werd gelanceerd, introduceert geavanceerde hybride redeneermogelijkheden.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.