Alcoholvrij bier rukt verder op: ook Cara springt op de trein

Alcoholvrij bier rukt verder op: ook Cara springt op de trein
Cara alcoholvrij – foto: Colruyt

In de supermarkt kan je er niet naast kijken: het rek van alcoholvrije bieren wordt almaar groter. Ook Cara, het bekende huismerk van Colruyt, krijgt nu een 0.0-variant.

In het nieuws: Colruyt lanceert Cara 0.0, een alcoholvrije variant van de klassieke Cara-pils.

  • “We zijn ervan overtuigd dat dit een vaste waarde zal worden in onze bierrayon”, Dieter De Brackeleer, aankoper bier bij Colruyt, in een persbericht.
  • Een blikje kost amper 0,49 euro. Dat belet Colruyt niet om – net als bij de klassieke Cara – het woordje ‘premium’ op het blikje te zetten.
  • Welke brouwerij Cara 0.0 brouwt, blijft geheim. Dat geldt trouwens ook voor de oorspronkelijke Cara en de andere recent gelanceerde Cara-varianten Blond en Rouge.
  • Die geheimhouding maakt wat deel uit van de folklore rond Cara, dat bij studenten een soort cultmerk is. Jarenlang stond Cara synoniem voor budgetpils. Met de nieuwe varianten kan Colruyt ook nieuwe klantengroepen aanspreken.

Uitgezoomd: Net als andere supermarktketens ziet Colruyt een vrij spectaculaire stijging van de belangstelling voor alcoholvrij bier bij de consument.

  • De alcoholvrije bieren zijn veruit de grootste categorie binnen de brede groep van 0.0-varianten van alcoholhoudende dranken. Het afgelopen jaar kocht 1 op 3 klanten bij Colruyt al eens een alcoholvrij alternatief, waar dat een jaar eerder nog 1 op 5 was.
  • In 2023 verkocht Colruyt 20 procent meer alcoholvrije bieren tegenover een jaar eerder.
  • Alle grote brouwerijen gaan ermee aan de slag. AB InBev gebruikt de Olympische Spelen als platform om Corona Cero te promoten, een counteroffensief tegen de alcoholvrije variant van rivaal Heineken.
  • Een recente analyse door KBC Asset Management wijst erop dat de markt voor alcoholvrij bier drie keer zo snel groeit als de totale biermarkt. Met name bij jongeren en gezondheidsbewuste consumenten slaan de 0.0-varianten aan.
  • Dat biedt opportuniteiten voor brouwers en retailers, want de productiekosten van 0.0-bier liggen lager dan van gewoon bier. Bovendien ontsnapt de categorie aan belastingen op alcoholhoudende producten.

Anders gesteld: Alcoholvrij bier is – mede door de smaakverbeteringen aan het product – zijn oorspronkelijke niche ontgroeid en wordt mainstream. “De sociale acceptatie voor 0.0 is hoog. Niemand lacht nog om alcoholvrij”, schrijft KBC-analiste Dea Shehu.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.