Key takeaways
- Airbus heeft tijdens de Paris Air Show voor bijna 21 miljard dollar (ongeveer 18,27 miljard euro) aan orders binnengehaald, waarmee het de 41 orders van Boeing heeft overtroffen.
- Het bedrijf tekende een Memorandum of Understanding met VietJet Air voor 150 A321neo vliegtuigen en ontving orders van EgyptAir en Starlux Airlines voor zijn A350’s met brede romp.
- Ondanks de matige aanwezigheid van Boeing blijft de vraag in de sector robuust, met beide fabrikanten met een aanzienlijke orderportefeuille van meer dan respectievelijk 5.000 en 8.000 vliegtuigen.
Op de Paris Air Show domineerde Airbus met aanzienlijke orders en onthullingen van nieuwe modellen. Boeing, aan de andere kant, hield een lager profiel te midden van aanhoudende interne uitdagingen, meldt CNBC.
Luchtvaartmaatschappijen gebruiken vliegshows als platform om belangrijke vliegtuigaankopen aan te kondigen na maanden van onderhandelingen. Volgens berekeningen van Reuters had Airbus donderdagochtend voor bijna 21 miljard dollar (ongeveer 18,27 miljard euro) aan orders binnengehaald. Dit waren 132 vaste orders van klanten zoals AviLease, ANA en LOT, waarmee ze de 41 van Boeing en de 15 van Embraer ruim overtroffen, volgens luchtvaartadviesbureau IBA.
Airbus sluit belangrijke deals met VietJet, EgyptAir en Starlux Airlines
Terwijl Boeing zich twee opeenvolgende dagen onthield van aankondigingen, verzekerde Airbus zich van een Memorandum of Understanding met VietJet Air voor 150 A321neo vliegtuigen en orders van EgyptAir en Starlux Airlines voor zijn A350’s met brede romp. Tony Fernandes, president-directeur van Air Asia, onthulde dat er gesprekken gaande zijn om hun bestaande order voor de Airbus XLR uit te breiden en verwacht binnen een maand een aankondiging. Dit vliegtuig met smalle romp voor de lange afstand belooft luchtvaartmaatschappijen kosteneffectieve middellange- en langeafstandsroutes dankzij een lager brandstofverbruik.
Embraer boekte ook succes met 60 vaste bestellingen voor de E175 en verdere opties. Ondanks de matige aanwezigheid van Boeing in Parijs, blijft de vraag in de sector robuust. De fabrikant sleepte talrijke orders in de wacht tijdens het bezoek van president Trump aan het Midden-Oosten, waaronder een deal voor 210 jets met Qatar Airways.
Uitdagingen en achterstanden in de toeleveringsketen
Zowel Boeing als Airbus hebben een aanzienlijke orderportefeuille van respectievelijk meer dan 5.000 en 8.000 vliegtuigen, cijfers die al bijna tien jaar relatief stabiel zijn. Problemen met de toeleveringsketen, nog verergerd door de pandemie, blijven de inspanningen van luchtvaartmaatschappijen om hun verouderende vloot te vernieuwen hinderen. John Plueger, CEO van Air Lease Corp, schreef de matige show in Parijs toe aan deze grote achterstand en suggereerde dat vervolgorders na 2030 beperkt zouden zijn, aangezien beide fabrikanten tot die tijd uitverkocht zijn. Toch erkende hij de robuuste vraagomgeving.
De terughoudendheid van Boeing om deel te nemen aan spraakmakende activiteiten op de vliegshow markeert een terugkerende trend sinds 2019. Na twee fatale crashes van haar B737 Max-model en de daaropvolgende pandemische verstoringen, doken er nieuwe crises op, waaronder een klapdeur van de nooduitgang, wijdverspreide zorgen over de kwaliteitscontrole en groeiende ontevredenheid bij klanten over vertragingen bij de levering.
Invloed van recente crashes op de aanwezigheid van Boeing
De recente crash van een Boeing Dreamliner in de ramp met Air India maakte deze uitdagingen nog groter, waardoor CEO Kelly Ortberg zich terugtrok van deelname aan de Paris Air Show. Boeing heeft prioriteit gegeven aan het betrekken van klanten en het onderzoeken van de oorzaak van de crash, terwijl de aanwezigheid in de media op een laag pitje werd gehouden.
Ondanks een “sombere en nadenkende omgeving” na de crash van Air India, blijft de vraag naar nieuwe vliegtuigen groot, volgens Tony Payne, partner bij DLA Piper. Belanghebbenden erkennen het belang van het handhaven van strenge veiligheidsnormen.
Verschuiving naar defensiecontracten
Op de airshow was er een aanzienlijke verschuiving naar defensiecontracten, als gevolg van geopolitieke spanningen door het conflict in het Midden-Oosten, de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en een aankomende NAVO-top die gericht is op het verhogen van de nationale veiligheidsuitgaven. Opvallende deals waren onder andere het contract van Thales voor de levering van 48 afstandsbediende artilleriesystemen aan de Franse overheid.
Guillaume Faury, CEO van Airbus, erkende de impact van de crash van Air India, maar benadrukte het sterke momentum van de sector, vooral in het segment van de widebody-vliegtuigen, dat achterbleef bij het herstel van de narrowbody-vliegtuigen na de pandemie. Dan Taylor, hoofd consulting bij IBA, schreef het verschil tussen Boeing en Airbus dit jaar eerder toe aan omgevingsfactoren dan aan concurrentie. Hij noemde de recente bestellingen van Boeing in het Midden-Oosten die mogelijk werden gemaakt door de Amerikaanse diplomatie en de voorzichtige aanpak van Boeing na de crash van Air India als factoren die bijdroegen aan de verminderde zichtbaarheid van Boeing op de beurs.

