Qantas Airways kiest voor de Europese vliegtuigbouwer Airbus die lang in strijd met Boeing lag.
Wie de langste vlucht ter wereld wil nemen, van Sydney naar Londen, zal daarvoor Airbus-vliegtuigen gebruiken, geen Boeings. Dat meldt Qantas, die de vluchtroute in gebruik wil nemen.
Extra benzinetank
De finale beslissing zal in maart genomen worden, maar het ziet er nu dus naar uit dat Airbus die wedstrijd gewonnen heeft. Airbus zal vermoedelijk een twaalftal A350-vliegtuigen met een extra benzinetank mogen bouwen. Die extra benzinetank is nodig om de vlucht van 21 uur te laten slagen.
De vluchten zouden van start gaan in de eerste helft van 2023. Er moet nog een overeenkomst bereikt worden met de piloten: de vluchten hebben namelijk een stevige impact op hun potentiële werkuren.
Perth-Londen
Qantas-topman Alan Joyce zegt dat de luchtvaartmaatschappij ‘er zeer veel vertrouwen in heeft dat de vlucht commercieel succesvol zal zijn’. Qantas heeft al een ultralange vlucht in zijn pakket. Zo kan u al van Perth naar Londen vliegen. Qantas is daarbij meestal de goedkoopste.
Nog volgens Qantas is ‘de A350 een geweldig vliegtuig en geeft de deal met Airbus ons de best mogelijke combinatie van commerciële voorwaarden, brandstof-efficiëntie, kosten en een fijne ervaring voor de klanten.’
Boeing
Boeing van zijn kant, had de 777-8 of 777-9 voorgesteld voor de langeafstandsvluchten. Aangezien de commissie van Qantas naar Boeing gaat, is ook de releasedatum voor die vliegtuigen niet bekendgemaakt. Volgens Boeing worden de vliegtuigen gemaakt op basis van bestellingen.