Airbus bereidt de toekomst van de luchtvaart voor met een gloednieuw vleugelontwerp

Airbus bereidt de toekomst van de luchtvaart voor met een gloednieuw vleugelontwerp
Airbrus A320 – Getty Images

De Europese vliegtuigbouwer Airbus plant een gloednieuw vleugelontwerp om groenere vliegtuigen te maken. Het bedrijf legt zo zijn Amerikaanse concurrent Boeing het vuur aan de schenen.

In het nieuws: Airbus heeft een nieuw Wing Technology Development Centre (WTDC) geopend op zijn site in Filton in het Verenigd Koninkrijk, als onderdeel van een programma genaamd Wing of Tomorrow (WoT).

  • De faciliteit zal worden gebruikt om machines te bouwen en te testen voor een reeks onderzoeksprogramma’s en -projecten, aldus het bedrijf in een persbericht.
  • Het nieuwe centrum zal het ontwerpen, bouwen en testen van vleugels voor de “volgende generatie vliegtuigen versnellen, waarbij Airbus met behulp van de nieuwste geavanceerde technologieën de prestaties nog verder te verbeteren.”

De details: Over innovaties gaat het juist?

  • Motoroptimalisatie is een van de belangrijkste methoden om de brandstofefficiëntie in de luchtvaartindustrie te verbeteren.
  • Het verlengen van de vleugels is een andere belangrijke oplossing om de CO2-uitstoot te verminderen en koolstofneutraliteit te bereiken tegen 2050.
  • Dunnere vleugels en het lichter maken van de toestellen kunnen ook helpen om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
  • Ten slotte zouden opvouwbare vleugeltips opvouwbaar helpen om een vlucht duurzamer te maken.

“De natuurkunde vertelt ons dat langere en dunnere vleugels duurzamer zijn. Dat betekent dat we de spanwijdte moeten vergroten […] Het gaat erom dat we met onze mensen, onze technologie, ons industriële systeem, onze toeleveringsketen en onze digitale en fysieke de volgende generatie vliegtuigen voor te bereiden. We vertrouwen op industriële partners en de beste digitale en automatiseringstools om potentiële technologische knelpunten te identificeren die ons in de toekomst zouden kunnen vertragen. De fundamenten die we vandaag leggen, zullen ons helpen om beter en sneller te bouwen als het zover is.”

Sue Partridge, hoofd van de site in Filton en het Wing of Tomorrow-programma van Airbus
  • Sinds 2014 heeft Airbus 136,5 miljoen euro ontvangen van het Aerospace Technology Institute voor onderzoek in het kader van het Wing of Tomorrow-programma.
  • Maar volgens industriële bronnen die door Reuters worden geciteerd, besteedt Airbus “honderden miljoenen dollars” aan dat programma.

Impact op de luchtvaart

Tussen de regels door: Airbus is op zoek naar de opvolger van zijn beroemde vliegtuig, de A320. Tegelijk wil het bedrijf het mes zetten in de productiekosten.

  • Volgens de vliegtuigbouwer zou die beschikbaar kunnen zijn vanaf 2035 of 2040.
  • “Dit gaat over het klaarstomen van de technologie voor een toekomstig toestel met één gangpad, dus een product met een hoge (productie)snelheid”, aldus Partridge.
  • Ondertussen doet Boeing ook onderzoek naar een langwerpig, ultralicht concept met de naam Transonic Truss-Braced Wings.
  • Het probleem: zowel Airbus als Boeing vertrouwen op composietmaterialen voor hun toekomstige vliegtuigen, maar deze onderdelen zijn duurder om te produceren.
  • De integratie van koolstofvleugels in vliegtuigen met één gangpad (meestal de Airbus A320 en Boeing 737) zou ook een revolutie in de productiemethoden teweeg kunnen brengen, met productiedoelstellingen die momenteel tien keer hoger liggen dan die voor grote vliegtuigen.

Conclusie: De race tussen Airbus en Boeing om het vliegtuig van de toekomst te ontwerpen belooft een spannende competitie te worden met voortdurende innovatie. Een ding zeker: reizigers over de hele wereld profiteren van die concurrentiestrijd omdat die hen steeds brengt bij een duurzamere luchtvaart.

(ns)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.