Key takeaways
- De Airbus A320 heeft de Boeing 737 ingehaald als meest geleverde vliegtuig in de geschiedenis.
- De strategie van Airbus om low-cost maatschappijen het hof te maken heeft bijgedragen aan het succes van de A320.
- Deze mijlpaal markeert een keerpunt in de rivaliteit tussen Airbus en Boeing om marktaandeel.
De Airbus A320 heeft een opmerkelijke mijlpaal bereikt door de Boeing 737 in te halen als het meest geleverde vliegtuig in de geschiedenis. De prestatie, bijgehouden door luchtvaartanalysebedrijf Cirium, werd bereikt met de levering van een A320neo aan Flynas, een luchtvaartmaatschappij in Saoedi-Arabië.
De sterke stijging in de vraag naar de A320 en 737 weerspiegelt de groeiende bloei van de luchtvaartsector, gedreven door de opkomst van een nieuwe middenklasse in Azië. Deze betrouwbare vliegtuigen, aanvankelijk ontwikkeld voor grote luchthavens, zijn inmiddels ook zeer gewild bij low-cost luchtvaartmaatschappijen. Het succes van Airbus komt mede voort uit de slimme strategie om deze maatschappijen aan te trekken, vooral nadat Boeing zijn productie had verminderd als reactie op de afgenomen vraag na de gebeurtenissen van 11 september.
Een keerpunt in de luchtvaartgeschiedenis
Het succes consolideert de positie van Airbus als ’s werelds grootste vliegtuigfabrikant in termen van jaarlijkse leveringen en markeert een belangrijk keerpunt in de decennialange rivaliteit tussen Airbus en Boeing om marktaandeel. De A320, gelanceerd in 1984, kwam op een cruciaal moment voor Airbus, toen zijn toekomst onzeker was.
De introductie betekende een gedurfde stap voorwaarts met de implementatie van computergestuurde fly-by-wire vluchtbesturing, een technologie die aanvankelijk op weerstand stuitte, maar uiteindelijk een industriestandaard werd. Ondanks interne meningsverschillen en de scepsis van Europese regeringen over de financiering, bleek de A320 uiteindelijk een doorslaand succes.
Evolutie gaat verder
Het succes van de A320 zette Boeing ertoe aan om met concurrerende alternatieven te komen, wat resulteerde in de ontwikkeling van de succesvolle 737NG. De daaropvolgende 737 MAX kreeg te maken met ernstige tegenslagen na tragische ongelukken, die blijvende zorgen over vliegtuigveiligheid en ontwerp aan het licht brachten.
De A320-familie blijft zich ontwikkelen en Airbus plant productie-uitbreidingen in de Verenigde Staten en China. Hoewel zowel Airbus als Boeing concurrentie ondervinden van opkomende spelers zoals Embraer en JetZero, haast geen van beide maatschappijen zich momenteel om haar zeer winstgevende A320- en 737-modellen te vervangen. Industrie-experts zijn van mening dat er aanzienlijke vooruitgang in motortechnologie nodig is voordat beide fabrikanten de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen zullen overwegen.
Een dynamische toekomst
Boeing richt zich momenteel op het stabiliseren van zijn bedrijf onder zijn nieuwe CEO, terwijl Airbus profiteert van een prijspremie en robuuste verkopen. De toekomst van de lucht- en ruimtevaartindustrie blijft dynamisch, met constante technologische vooruitgang en veranderende markteisen die het landschap bepalen voor zowel gevestigde spelers als nieuwkomers. (jv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

