AI vervangt tot 10.000 jobs bij telecomreus BT

AI vervangt tot 10.000 jobs bij telecomreus BT
Philip Jansen – topman BT

De Britse telecomreus BT gaat de klantencontacten, bijvoorbeeld via call centers of e-mail, verregaand automatiseren met behulp van artificiële intelligentie zoals ChatGPT. Daardoor zullen er komende jaren tot 10.000 jobs overbodig worden, bevestigde topman Philip Jansen in een toelichting bij een nog bredere saneringsoperatie.

Waarom is dit belangrijk?

Ook andere grote bedrijven kondigen personeelsafslankingen aan met de opkomst van AI als argument. Dat zwengelt de discussie aan of de nieuwe technologie netto jobs gaat creëren of vernietigen.

In het nieuws: BT (British Telecom) heeft plannen aangekondigd om zijn personeelsbestand in de komende zeven jaar fors in te krimpen in een poging de kosten te verlagen en een “slanker bedrijf” te worden.

  • In zijn zopas bekendgemaakte jaarresultaten zegt de telecomgigant dat het zijn 130.000 personeelsleden (inclusief externe medewerkers) wil terugbrengen tot 75.000 à 90.000 tegen 2028 à 2030.
  • In het ergste scenario komt dat dus neer op een inkrimping met 55.000 jobs, of 42 procent. De sanering is onder meer mogelijk omdat het Britse fibernetwerk van BT bijna af is en nieuwe telecominstallaties minder onderhoud door mensen vergen.

Ingezoomd: Maar CEO Philip Jansen geeft nog een andere reden aan: ruim 10.000 jobs kunnen verdwijnen omdat ze vervangbaar zijn door artificiële intelligentie en aanverwante technologieën.

  • “Wanneer je nieuwe technologieën krijgt, kun je grote veranderingen krijgen”, verklaarde de CEO in een toelichting.
  • De zogeheten customer journeys, de manieren waarop klanten telefonisch of digitaal met het bedrijf communiceren, worden vrijwel volledig gedigitaliseerd en geautomatiseerd. “Maar de klanten gaan niet het gevoel krijgen dat ze met robots te maken hebben”, verzekerde de baas.
  • Volgens Jansen wordt AI als disruptieve techtrend zo groot als het internet of de smartphone en moet BT “niet in het verleden blijven hangen, maar in de toekomst zijn”.

De grote vraag: Dat AI talloze jobs overbodig gaat maken, wordt almaar duidelijker. Maar gaat de technologie ook jobs scheppen? Jansen is overtuigd van wel. AI zal tot nieuwe diensten en dus tot nieuwe jobs leiden, denkt hij. “Alleen weten we simpelweg nog niet welke.”

(ns)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.