Gebruik van AI bij sollicitaties zorgt voor terugkeer van face-to-face interviews


Key takeaways

  • Werkgevers grijpen terug naar persoonlijke sollicitatiegesprekken om AI-bedriegerstactieken in virtuele sollicitatiegesprekken tegen te gaan.
  • De opkomst van deepfakes en fraude bij sollicitatiegesprekken heeft het vertrouwen in het aanwervingsproces aangetast, waardoor bedrijven prioriteit geven aan persoonlijke interacties.
  • Persoonlijke gesprekken zijn effectief gebleken om potentiële oplichters af te schrikken, waardoor sommige kandidaten hun sollicitatie zelfs introkken.

De opkomst van artificiële intelligentie heeft een enorme invloed gehad op het zoeken naar werk, waardoor werkgevers onverwachte wervingspraktijken zijn gaan toepassen: de terugkeer van persoonlijke gesprekken. Zo schrijft The Wall Street Journal.

Valsspelen met AI

Terwijl virtuele sollicitatiegesprekken aan populariteit hebben gewonnen dankzij werken op afstand en snellere aanwervingsprocessen, heeft de opkomst van AI-bedriegerstactieken een verandering afgedwongen. Kandidaten gebruiken steeds vaker AI-tools om vragen op sollicitatiegesprekken te beantwoorden, vooral voor technische functies. In zeldzamere gevallen doen oplichters die AI gebruiken zich voor als werkzoekenden om gegevens of geld te stelen.

Bedrijven zoals Cisco, McKinsey en Google reageren hierop door persoonlijke gesprekken in verschillende stadia van het sollicitatieproces opnieuw in te voeren. Deze verandering is bedoeld om ervoor te zorgen dat kandidaten over de nodige vaardigheden beschikken, met name voor codeerfuncties waar realtime uitdagingen cruciaal zijn. Het gemak waarmee AI code kan genereren buiten de camera om heeft tot bezorgdheid geleid bij recruiters.

Pretentie en interviewintegriteit

Deze heropleving van persoonlijke interviews benadrukt de veranderende wapenwedloop tussen werkzoekenden en werkgevers. Werkgevers wendden zich aanvankelijk tot software om de overweldigende hoeveelheid sollicitaties te beheren, terwijl werkzoekenden AI-tools omarmden om sollicitaties op maat te maken en het proces te automatiseren. De vooruitgang in AI-technologie heeft het echter mogelijk gemaakt om zeer realistische deepfakes te maken, wat een aanzienlijke bedreiging vormt voor de integriteit van sollicitatiegesprekken.

De FBI heeft onlangs gewaarschuwd voor Noord-Koreanen die zich voordoen als Amerikanen om op afstand een baan te krijgen bij Amerikaanse technologiebedrijven. Uit een onderzoek van Gartner bleek dat 6 procent van de werkzoekenden toegaf deel te nemen aan frauduleuze sollicitatiegesprekken, door zich voor te doen als iemand anders of door een understudy te gebruiken. Tegen 2028 voorspelt Gartner dat één op de vier profielen van sollicitanten vervalst zal zijn.

Persoonlijke interacties

Bezorgdheid over AI-manipulatie heeft bedrijven zoals McKinsey ertoe aangezet om prioriteit te geven aan persoonlijke interacties met kandidaten, omdat ze geloven dat dit een betere relatie en beoordeling van vertrouwen bevordert. McKinsey is zich bewust van de prevalentie van AI-fraude en digitale bedriegmethoden en ziet persoonlijke gesprekken als belangrijk.

Voor zowel werkgevers als werkzoekenden holt deze toename van valse sollicitaties het vertrouwen in het aanwervingsproces uit. Bedrijven zoals Tomo, een hypotheekverstrekker met AI, hebben gemerkt dat sollicitanten technologie gebruiken om hun identiteit te veranderen of vragen te beantwoorden. Tomo past nu strengere screeningmethodes toe tijdens video-interviews, waarbij gezocht wordt naar tekenen van hulp buiten het scherm. Werkgevers wenden zich ook tot gespecialiseerde diensten voor digitale achtergrondcontroles en het opsporen van valse identiteiten.

In-persoonsgesprekken

Cisco’s implementatie van persoonlijke interviews is succesvol geweest in het afschrikken van potentiële oplichters, aangezien sommige kandidaten hun sollicitatie intrekken zodra ze van de eis horen. De HR-directeur van Cisco schrijft dit succes toe aan de mogelijkheid om discrepanties te identificeren die ontstaan tijdens persoonlijke interacties.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.