AI-automatisering zet druk op bedrijven om snel mee te transformeren


Key takeaways

  • Bedrijven hebben haast om AI in te voeren, wat het zal leiden tot ontslagen voor degenen die zich niet aanpassen.
  • Leiders in de sector voorspellen een aanzienlijk banenverlies als gevolg van AI-automatisering.
  • De effectieve integratie van AI vormt een uitdaging voor bedrijven en vereist een fundamentele verandering in werkwijzen.

Advies- en accountantskantoren hebben te maken met een daling in de aanwerving op instapniveau. Marco Amitrano, hoofd van PwC in het Verenigd Koninkrijk, schrijft deze trend toe aan AI en zegt dat vacatures waarvoor AI-vaardigheden vereist zijn, langzamer toenemen dan vacatures die er minder mee te maken hebben.

Druk om AI in te voeren is immens

Bedrijven stellen zich bloot aan de kritiek van investeerders als ze de technologie niet snel lijken in te voeren. Accenture, bijvoorbeeld, zag zijn beurswaarde dramatisch dalen na de aankondiging van het ontslag van consultants die niet in staat waren om zich aan nieuwe technologieën aan te passen.

Walmart, de grootste werkgever in de Verenigde Staten, erkent ook de aanzienlijke impact van AI. De CEO, Doug McMillon, gelooft dat vrijwel elke baan beïnvloed zal worden door AI, van magazijn tot inkoop tot klantenservice.

Risico van wijdverspreid banenverlies

Jim Farley, CEO van Ford, voorspelt dan weer dat AI de helft van de bedienden kan vervangen. Sebastian Siemiatkowski, CEO van Klarna, noemde AI als een factor in het verminderen van hun personeelsbestand met 40 procent. Dario Amodei, CEO van Anthropic, voorspelt dat AI instapbanen in de witteboordensector de komende jaren halveert, wat de werkloosheid flink zal laten stijgen.

Hoewel de macro-economische impact van AI bescheiden blijft, wijzen de eerste tekenen op veranderingen in aanwervingspraktijken en banenverlies. Gegevens van het Amerikaanse ministerie van Arbeid laten een inkrimping van de IT-banenmarkt zien, waarbij vooral beginnende programmeurs het zwaar te verduren hebben.

Uitdaging om AI effectief te integreren

Marc Benioff, CEO van Salesforce, heeft aangekondigd dat hij in 2025 geen programmeurs meer zal aannemen vanwege AI-gedreven productiviteitswinst. Duolingo-CEO Luis von Ahn spreekt over de noodzaak van een fundamentele verschuiving in de manier waarop bedrijven werken en vergelijkt dit met de overgang naar smartphones. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.