AI-assistenten winnen snel terrein bij Belgische shoppers


Key takeaways

  • Bijna een derde van de Belgen gebruikt AI-assistenten om te winkelen.
  • Jongere generaties leiden de adoptie van AI bij het winkelen.
  • Meer dan de helft van de twintigers en dertigers gebruikt AI tijdens het winkelen.

De opkomst van AI bij het winkelen onder Belgen

Het gebruik van AI-assistenten zoals ChatGPT bij het winkelen is aanzienlijk toegenomen onder Belgen, met bijna een derde die het gebruik meldt in het afgelopen jaar. Dit is een sprong van 55 procent in vergelijking met het jaar daarvoor, volgens een rapport van Adyen.

Terwijl de jongere generaties het voortouw nemen bij deze adoptie, met meer dan 60 procent van de twintigers en meer dan de helft van de dertigers die AI gebruiken om te winkelen, laten oudere demografische groepen lagere adoptiecijfers zien. Slechts een vijfde van de vijftigers en 6 procent van de zestigers gebruikt AI tijdens het winkelen.

Drijfveren achter de toepassing van AI bij het winkelen

De belangrijkste drijfveer voor het gebruik van AI is de mogelijkheid om snel inspiratie op te doen (43 procent). Veel shoppers (39 procent) noemen ook socialemediamoeheid als reden om naar AI te grijpen, omdat ze het beter vinden dan door de overweldigende hoeveelheid informatie op sociale platforms te moeten navigeren. Opmerkelijk is dat meer dan een derde van de Belgen bereid is om rechtstreeks via AI te kopen als die functionaliteit beschikbaar zou zijn.

Ondanks de groeiende populariteit van AI-assistenten, blijft er bezorgdheid over veiligheid en fraude bestaan. Bijna 17 procent van de Belgische shoppers is wantrouwig tegenover AI, terwijl een vijfde zich zorgen maakt over AI-gestuurde fraude en online zwendel. Een gelijk percentage geeft er dan ook de voorkeur aan om in fysieke winkels te winkelen vanwege de angst voor online fraude.

Gevolgen voor detailhandelaren

Detailhandelaars integreren AI ook steeds meer in hun activiteiten. Een derde van de Belgische winkels gebruikt AI om frauduleuze transacties op te sporen en te voorkomen, en een kwart plant verdere investeringen in AI om de betalingsbeveiliging te verbeteren.

Adyen benadrukt de snelle adoptie van AI door consumenten en erkent de bezorgdheid over fraude. Het platform biedt oplossingen zoals Adyen Uplift, die AI integreert in het betalingsproces om betrouwbare kopers te identificeren op basis van miljarden transacties, wat het afrekenen sneller en veiliger maakt.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Censuswide onder 1.001 Belgische consumenten en 501 Belgische retailers tussen 10 februari en 12 maart 2025.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.