Afrikaanse wetenschap draagt nog steeds invloed koloniale erfenis

De koloniale erfenis heeft een belangrijke invloed op de wetenschappelijke productiviteit van Afrika. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Lomé in Togo, die het voorbije anderhalf decennium de wetenschappelijke productiviteit in zevenenveertig Afrikaanse landen analyseerden.

De onderzoekers zeggen dat Afrika op wetenschappelijk gebied slechts matige prestaties laat optekenen in vergelijking met de andere regio’s van de wereld. Wel wordt opgemerkt dat de Afrikaanse landen met een Britse koloniale erfenis wetenschappelijk veel productiever zijn dan naties die tot de Franse of andere invloedsferen hebben behoord.

“Op het gebied van wetenschappelijke en technologische realisaties moeten er grote verschillen worden opgetekend tussen de diverse Afrikaanse landen,” benadrukt onderzoeksleider Mawussé Komlagan Nézan Okey, professor economische wetenschappen aan de University of Togo. “Die verschillen vinden hun oorsprong in het koloniale beleid, dat ook vandaag nog altijd zijn impact laat voelen.”

De onderzoeker wijst erop dat in Britse kolonies meer inspanningen werden gedaan om het hoger onderwijs bij de bevolking te promoten, waardoor de betrokken landen volgens Okey ook vandaag nog een belangrijke wetenschappelijke voorsprong hebben op andere Afrikaanse naties.

“Een grotere toegang tot het hoger onderwijs heeft ervoor gezorgd dat deze landen voor hun wetenschappelijke en innovatieve projecten meer beroep konden doen op landgenoten en minder vaak dienden terug te vallen op externe hulp,” zegt professor Okey nog. “Maar ook de impact van het talenregime mag niet worden genegeerd.”

“Voormalige Britse kolonies hebben op taalgebied duidelijk een voordeel, aangezien zij gemakkelijker een brug kunnen slaan naar de internationale wetenschappelijke wereld, die in grote mate op de Engelse taal terugvalt. Daardoor wordt onder meer een samenwerking met vermaarde universiteiten en onderzoekscentra in het buitenland veel gemakkelijker.”

“Het Engelse taalonderwijs moet dan ook een centraal element blijven in het Afrikaanse wetenschappelijk beleid,” benadrukt Mawussé Okey. “Maar ook moeten er inspanningen gedaan worden om de samenwerking met westerse universiteiten te stimuleren, ongeacht de structuur van de oorspronkelijke koloniale banden.” (mah)