Adidas blijft gewoon Yeezy-schoenen verkopen: het plakt er alleen wel een andere naam op

Adidas blijft gewoon Yeezy-schoenen verkopen: het plakt er alleen wel een andere naam op
De Yeezy-lijn was een enorm belangrijk product voor Adidas. (Vlad Karkov/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)

Adidas beëindigde vorige maand zijn samenwerking met Ye, voorheen bekend als Kanye West, na de antisemitische tirades van de artiest. Maar het Duitse sportmerk blijft desondanks de lucratieve sneaker- en kledinglijn verkopen, ontdaan van de Yeezy-naam en het merk, zo laat het bedrijf weten aan Business Insider.

Waarom is dit belangrijk?

Adidas, slechts enkele weken nadat het zijn zeer winstgevende relatie met de artiest Ye verbrak, zei op woensdag dat het voor een vierde keer dit jaar de omzet- en winstverwachtingen zou moeten verlagen.

In het nieuws: De Yeezy-lijn was een enorm belangrijk product voor Adidas. Het genereerde vorig jaar bijna 2 miljard dollar omzet voor het merk, goed voor 8 procent van de totale omzet van het bedrijf beweren analisten van Morgan Stanley.

  • De lijn hielp Adidas ook schapruimte te krijgen bij grote retailers en bracht nieuwe klanten in de winkels die andere Adidas-merchandise kochten.
  • CFO Harm Ohlmeyer laat weten dat Adidas de eigenaar is van de intellectuele rechten van vroegere, huidige en toekomstige Yeezy-ontwerpen. En dat het deze, minus de Yeezy-naam, vanaf volgend jaar gewoon weer zal gaan gebruiken. “Het is ons product”, aldus de CFO.
  • Adidas zei daarnaast dat de verlaging van zijn financiële verwachtingen voor 2022 verband houden met het beëindigen van het partnerschap met Ye. 
  • Op 25 oktober verbrak het bedrijf zijn banden met de artiest, een stap die het bedrijf dit jaar zo’n 250 miljoen euro zou kosten, aldus de New York Times.

Antisemitische uitspraken

De achtergrond: Eind oktober maakte Adidas bekend dat het zijn samenwerking met de Amerikaanse artiest Ye gaat beëindigen. Het besluit kwam na de controversiële en antisemitische uitspraken die de Amerikaan deed op sociale media.

  • “Adidas tolereert geen antisemitisme of enige andere vorm van haatzaaien. De recente opmerkingen en acties van Ye zijn onaanvaardbaar, hatelijk en gevaarlijk, en ze schenden de waarden van het bedrijf van diversiteit en inclusie, wederzijds respect en eerlijkheid”. Aldus het bedrijf
  • “Na een grondig onderzoek heeft het bedrijf het besluit genomen om de samenwerking met Ye onmiddellijk te beëindigen”.
  • Het Duitse merk sloot zich met dat besluit aan bij de Amerikaanse keten Gap en het modehuis Balenciaga, die Ye eerder al op een zijspoor hebben gezet.
  • Het laten vallen van de commercieel enorm sterke Yeezy-naam is niet de enige tegenwind die Adidas momenteel ondervindt.
  • De sportkledinggigant merkte op dat de oorlog in Oekraïne, stijgende kosten zoals vrachtkosten, een overvloed aan voorraden en een wankele wereldeconomie ook allemaal bijdragen aan zijn voorzichtige financiële vooruitzichten.

(jvdh)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.