De Nederlandse winkelketen Action blijft groeien als kool, zo blijkt uit de vrijgegeven halfjaarcijfers. De goedkope spullen trekken steeds meer klanten aan. Zowat elke dag komt er ergens in Europa wel een nieuwe vestiging bij.
Het succesrecept van Action is bekend. Door producten in grote hoeveelheden op te kopen die elders overtollig zijn (bijvoorbeeld door een faillissement of een te grote voorraad), is de keten in staat zijn om goederen tegen zeer lage kosten in te kopen en aan bodemprijzen aan te bieden aan de klant. Het assortiment bij Action roteert ook snel, wat prijsbewuste klanten motiveert om vaak terug te komen.
2.685 winkels
De winkelketen opende 119 nieuwe winkels in het eerste semester en hoopt dat in het tweede semester nog flink te versnellen, om uit te komen op 330 nieuwe winkels over heel 2024. Zopas gingen er overigens 2 nieuwe winkels open, in Saint-Ouen-sur-Seine (Frankrijk) en in Albacete (Spanje). Het magische aantal van 3.000 winkels komt zo stilaan dichterbij. De in 1993 opgerichte discountketen bereikte in 2017 de kaap van 1.000 winkels en begin 2022 de grens van 2.000 winkels.
12 landen
België was in 2005 het eerste land dat de Nederlanders veroverden. Sinds kort is Action ook actief in Portugal, intussen al het twaalfde land in de rij.

17 miljoen klanten per week
Action verwelkomt naar eigen zeggen 17,3 miljoen klanten per week.
72.222 werknemers
Action groeit in sneltempo uit tot een grote werkgever in Europa. Alleen al in Duitsland telt Action 13.000 werknemers. In het eerste semester kwamen er op groepsniveau 3.182 jobs bij, waardoor de teller op 72.222 werknemers staat. Opmerkelijk: onder het personeel zijn liefst 159 nationaliteiten te vinden.
20 procent omzetgroei
Action boekte in een eerste semester ruim 20 procent meer omzet tegenover een jaar eerder, tot 6,2 miljard euro. De omzetgroei is te danken aan de verkoop van meer producten aan nieuwe en bestaande klanten, zegt het bedrijf. Filter je de nieuw geopende winkels weg, dan groeit de omzet, in de reeds bestaande winkels dus, met 9 procent tegenover een jaar eerder.
23 procent meer winst
De bedrijfswinst (ebitda) klom 23 procent hoger, tot 843 miljoen euro.
31 miljard euro bedrijfswaarde
Het Britse investeringsfonds 3i heeft ruim de helft van de koopjesketen in handen. De geschatte waarde van de onderneming is op vier jaar tijd zowat verdrievoudigd. 3i gebruikte eerder 18,5 keer de jaarlijkse ebitda als maatstaf voor de totale bedrijfswaarde. Dat zou betekenen dat Action vandaag op circa 31 miljard euro gewaardeerd kan worden.