Abonnement voor de zetelverwarming: BMW komt met abonnement voor extra diensten

Een auto, daar betaalt u een keer voor en nadien verdient ook de producent er niets meer aan. Het nieuwe model van BMW wil dat veranderen. Een smart upgrade in de abonnementsformule is de nieuwe weg.

Het Internet of Things, de geconnecteerde wagen: genoeg woorden om te zeggen dat uw wagen steeds meer doet wat u precies wil. De automarkt maakt zich dan ook klaar voor een nieuw manier van geld verdienen, en bij BMW kijkt men specifiek naar een abonnementsmodel.

Want internet, dat betekent apps en apps krijgen upgrades. Een upgrade van GPS, dat kennen we nog, maar binnen het ecosysteem van een wagen kan een boordcomputer een zware impact hebben. Een abonnement voor een veilige, gepersonaliseerde wagen is dus niet zo ver gedacht.

BMW heeft daarom een nieuwe set services aangekondigd, samen met de nieuwste versie van het operating system van zijn wagens, OS 7.

Precies hoe het abonnement zal werken, is nog niet duidelijk, maar u zal aankopen kunnen doen via de BMW ConnectedDrive-winkel.

Zetelverwarming- of aircoabonnement

‘BMW heeft al digitale diensten en extra’s voor de wagen. Sommige daarvan zitten diep in de software van de auto’, klinkt het bij BMW. ‘In de Verenigde Staten wordt BMW Drive Recorder aangeboden in een pilootprogramma. In de nabije toekomst zullen we daar ook extra functies aanbieden die de hardware van een voertuig aansturen, zoals bepaalde comfortfuncties of assistentiesystemen.’ Met andere woorden: uw zetelverwarming zou wel eens in een abonnementssysteem kunnen komen.

De autobouwer zegt dat op het moment dat de auto gemaakt wordt, de hardware zo future-proof mogelijk zal zijn, zodat ze jaren later nog extra’s kunnen bestellen en die krijgen via software updates vanop afstand.

Snufjes testen

Dat is natuurlijk niet alleen slecht nieuws voor de bestuurder, de extra kost kan bijvoorbeeld seizoensgebonden zijn, zoals voor zetelverwarming. Daarnaast kan u nieuwe snufjes uitproberen en moet u ze niet permanent aanschaffen.

Het is niet de eerste keer dat BMW een abonnementsformule uittest. In 2019 probeerde het bedrijf al een abonnementsdienst van 80 dollar per jaar te installeren voor wie Apple CarPlay wou. Dat systeem werd ongeveer even snel afgevoerd als het voorgesteld werd.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.