Biergigant AB InBev heeft zijn Aziatische dochter, na een mislukte poging in juli, alsnog naar de beurs van Hong Kong gebracht. En met succes. Het gaat om een kleinere operatie, ditmaal zonder de inmiddels verkochte Australische divisie.
Beleggers blijken deze versie van de Aziatische spin-off van ’s werelds grootste brouwer wel te smaken. Budweiser Brewing Company Asia-Pacific, zoals het bedrijf officieel heet, spurtte meteen zo’n 7 procent hoger bij zijn debuut.
4,5 miljard euro
Het bedrag dat AB InBev ophaalt met de operatie. Dat gaat grotendeels naar de afbouw van de schuldenlast van de groep.
Het voornaamste verschil met de afgeblazen operatie van afgelopen zomer is dat de Australische activiteiten niet meer in de deal betrokken zijn. AB InBev slaagde erin om Carlton & United Breweries voor een hoger dan verwacht bedrag – omgerekend 10 miljard euro – te verkopen aan zijn Japanse sectorgenoot Asahi.
Vrij goedkoop
Het debuut verliep ook voorspoediger omdat AB InBev zijn dochter, die noteert onder de beursticker 1876, vrij goedkoop naar de beurs bracht. Niettemin bracht de operatie aan de onderkant van de prijsvork 4,5 miljard euro in het laatje. Geld dat de biergigant goed kan gebruiken om zijn schuldenberg af te toppen.
Beleggers kunnen nu investeren in een pure Aziatische biergroep, die op overnamepad kan trekken in de regio. Analisten tippen alvast het Filipijnse San Miguel en het Thaise Thaibev. De CEO van Budweiser Brewing, de Belg Jan Craps, noemde beide landen eerder ook al als opportuniteiten voor verdere groei.