Na een topkwartaal is de verkoop van AB InBev in het derde kwartaal gedaald. Het probleem situeert zich onder meer in China.
Tijdens de voorbije 3 maanden zijn de volumes van de Belgisch-Braziliaanse biergigant gekrompen met 0,5 procent. Met een groeicijfer van 2,1 procent in het tweede kwartaal – de sterkste groei in 5 jaar – hadden de analisten nochtans op een gemiddelde groei van 0,8 procent gerekend. Ook de groei van de omzet en de winst is stilgevallen in het derde kwartaal.
Er zijn verschillende oorzaken voor de mindere resultaten. ‘De sterke groei op markten zoals Mexico, Zuid-Afrika en Colombia verdwijnt door een daling in China en de VS’, klinkt het bij CEO Carlos Brito. De hogere grondstoffenprijzen en marketingkosten speelden AB InBev ook parten.
Wat betreft China, loopt de verkoop terug met bijna 6 procent. AB InBev wijst op dat vlak naar ‘het Chinese nachtleven’. Het is tegenwoordig verboden om na 2 uur ’s nachts bier te verkopen, terwijl Budweiser als biermerk zeer sterk staat bij de Chinezen. Een premiumbier zoals Corona, doet het wel erg goed in China, klinkt het nog bij AB InBev.
Carlsberg en Heineken steken de kop op
Verder is er in China nog stevige concurrentie van andere brouwers. Er is de Nederlandse bierreus Heineken, dat sinds vorig jaar een aandeel van 3,1 miljard dollar heeft in het moederbedrijf van China Resources Beer Holdings. Dat is de maker van het bestverkopende biermerk, Snow.
En dan is er nog de Deense biergroep Carlsberg, die het meer dan behoorlijk doet op de Chinese markt. Het mocht in de eerste helft van dit jaar een inkomstenstijging van 19 procent optekenen, terwijl de markt in zijn geheel kromp.