AB Inbev beschuldigt concurrent ervan recepten te stelen

AB Inbev beschuldigt concurrent ervan recepten te stelen
AB InBev beschuldigt Miller Coors ervan geheime bierrecepten te hebben gestolen. – Jeremy Brooks/Flickr

Nieuw hoofdstuk in de bieroorlog tussen AB InBev en Miller Coors. AB InBev beschuldigt zijn concurrent ervan twee geheime recepten te hebben gestolen.

Het juridische gekibbel tussen AB Inbev en Miller Coors begon in februari wanneer AB InBev tijdens Super Bowl, de jaarlijkse footballfinale in de Verenigde Staten, een controversiële advertentie lanceerde. Hierin beweerde ’s werelds grootste brouwerij dat Coors Light en Miller Lite, twee lightbieren van Miller Coors, maïssiroop bevatten. Dat is een zoetstof met heel veel fructose. Een echte dikmaker, dus.

Miller Coors sleepte de brouwerij voor de rechter. ‘De advertentie is foutief en misleidend’, klonk het. In mei volgde het verdict: AB InBev mocht in haar advertenties niet meer verwijzen naar maïssiroop. Ze bleef dat wel nog doen op de verpakking van Bud Light. ‘Bevat geen maïssiroop’, stond erop. In september besliste de rechter dat ook dat niet door de beugel kon omdat het op die manier suggereert dat andere bieren wél maïssiroop bevatten.

Bedrijfsspionage

De rollen zijn omgekeerd deze keer. Nu klaagt AB Inbev Coors aan, en dat voor het stelen van de recepten van Bud Light en Michelob Ultra. Volgens AB InBev kreeg Miller Coors deze in handen via een van zijn vroegere werknemers die nu voor Coors werkt. In de recepten zouden de exacte mix van hop en gerst staan, ‘uiterst waardevolle informatie voor concurrenten’, aldus AB InBev.

Miller Coors minimaliseert de aantijgingen. ‘Als de ingrediënten zo geheim zijn, waarom geeft AB InBev dan tientallen miljoenen dollars uit om de hele wereld te laten weten wat er in Bud Light zit?’, vraagt woordvoerder Adam Collins aan de Amerikaanse nieuwszender CNN. ‘En waarom staan ze in grote letters op de verpakkingen?’

‘AB InBev heeft drie grote federale zaken verloren rond deze kwestie’, vervolgt Collins. ‘Nu proberen ze gewoon de aandacht te verleggen van het feit dat ze opzettelijk Amerikaanse consumenten hebben misleid.’

Lees ook:

AB InBev scoort met ‘light’ beursgang Aziatische dochter

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

02:00