Aanvallen Houthi-rebellen Rode Zee: een nieuwe bedreiging voor 40 procent van de wereldhandel, waardoor de olieprijzen weer stijgen

Onder het mom van oorlog tegen de Israëlische handel bedreigen de Houthi-rebellen alle schepen die in de Rode Zee varen. Die is een essentiële slagader voor het wereldwijde zeeverkeer.

Waarom is dit belangrijk?

Dit is de eerste grote uitbreiding van het conflict tussen Hamas en Israël. De Houthi-rebellen vormen een gewapende, politieke en theologische beweging die een groot deel van het westen van Jemen controleert. Ze zijn overwegend sjiitisch en hebben banden met Iran, voor wie ze een feitelijke militiebondgenoot zijn die de belangen van Teheran in de regio dient. De Houthi's verklaarden Israël de oorlog ter ondersteuning van Hamas en hebben sindsdien hun aanvallen op schepen in de Rode Zee opgevoerd.

In het nieuws: Geconfronteerd met een toenemend aantal aanvallen op burgerschepen in de regio, weigeren veel reders en industriële magnaten om hun schepen door de Rode Zee te laten varen. Hiertoe behoren grote oliemaatschappijen zoals BP.

Gevaar voor de wereldhandel

  • Zijn we op weg naar een nieuwe wereldwijde vrachtcrisis die vergelijkbaar is met de blokkade van het Suezkanaal? Dat is goed mogelijk, want de Rode Zee mondt juist uit in dat kanaal. Geschat wordt dat 40 procent van het
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.