Aantal actieve gebruikers op Twitter bereikt “all-time high” sinds overname Elon Musk

Aantal actieve gebruikers op Twitter bereikt “all-time high” sinds overname Elon Musk
Het nieuws komt op een moment dat Musk de bezorgdheid van adverteerders probeert te weerleggen. (CARINA JOHANSEN/NTB/AFP via Getty Images)

Twitter heeft gezegd dat het gebruik van het platform een “all-time high” heeft bereikt tijdens Elon Musks eerste week aan het roer. Onderwijl probeert het platform adverteerders gerust te stellen, nadat een toenemend aantal bedrijven hun campagnes op het sociale mediaplatform hebben gepauzeerd na de overname.

Waarom is dit belangrijk?

Elon Musk heeft sinds de overname al snel zijn stempel gedrukt op Twitter: hij ontsloeg onmiddellijk verschillende topmanagers, waaronder CEO Parag Agrawal, en zette de negenkoppige raad van bestuur opzij. Ook introduceerde hij de nieuwe versie van Twitter Blue, waarbij gebruikers tegen betaling het iconische blauwe vinkje achter hun naam krijgen.

De essentie: In een e-mail die maandag door het bedrijf naar een aantal adverteerders is gestuurd, zei Twitter dat de groei van zijn “monetisable active daily users” (madu) vorige week “all-time highs” bereikte. 

  • “Twitter’s grootste markt, de VS, groeit nog sneller”, zo staat er te lezen in de e-mail. Sinds het einde van het tweede kwartaal, heeft het platform er meer dan 15 miljoen dagelijkse actieve gebruikers bij gekregen, zegt het bedrijf.
  • Musk schreef maandag in een tweet op het sociale platform: “Twitter-gebruik is op een all-time high lol. Ik hoop alleen dat de servers niet smelten!”.
  • “Monetisable active daily users” (madu) is een maatstaf die het aantal ingelogde gebruikers aan wie reclame wordt getoond telt.
  • Echter is er ook een sterk groeiend aantal gebruikers dat haastig op zoek is naar een alternatief voor de dienst. De redenen variëren, maar veel Twitter-leden zeggen dat hun beslissing te wijten is aan een persoonlijke afkeer van Musk of aan de vrees dat het platform verandert in een oerwoud van desinformatie.
  • In hun zoektocht stuiten veel mensen op de dienst Mastodon, dat mogelijk “het nieuwe Twitter” wordt. Lange tijd waren de hashtags #mastodon en #TwitterMigration trending op Twitter.

De achtergrond: Het nieuws komt op een moment dat Musk de bezorgdheid van adverteerders probeert te weerleggen. Die zijn namelijk bang dat gebruikers Twitter massaal hebben verlaten na zijn overname. 

  • Musk is druk bezig om grote merken, zoals General Motors, Mondelez, Carlsberg, United Airlines, Volkswagen en General Mills, ervan te overtuigen om weer reclame te gaan maken op het platform, aangezien Twitter voor het grootste deel afhankelijk is van advertenties.
  • De betreffende bedrijven hebben hun marketing tijdelijk opgeschort uit bezorgdheid dat Musk, een zelfbeschreven “vrije meningsuiting-absolutist”, de moderatie van inhoud zal verzwakken en permanente verboden voor overtredingen zal afschaffen.
  • Op vrijdag beweerde Musk dat Twitter “een enorme daling in inkomsten heeft gehad, als gevolg van activistische groepen die adverteerders onder druk zetten, ook al is er niets veranderd aan de content moderatie en hebben we alles gedaan wat we konden om de activisten te sussen”. 
  • Onderwijl is de CEO ook begonnen met een grote ontslagronde. Zo is al zeker de helft van het personeelsbestand ontslagen, wat neerkomt op zo’n 3.700 werknemers.

Nieuw abonnement: Musk heeft ook aangekondigd dat het platform een nieuw maandelijks abonnement van 8 dollar zal lanceren. Hiermee krijgen gebruikers het bekende blauwe vinkje achter hun naam en wordt hen minder reclame voorgeschoteld.

  • “Power to the people! Blue for 8 dollar a month”, zo introduceerde Musk het abonnement. Volgens de kersverse eigenaar zal het nieuwe abonnement het bedrijf een stabiele inkomstenstroom geven, die contentmakers beloont. 
  • Het plan van Musk is ook om Twitter Blue te gaan koppelen aan het systeem van de bekende blauwe vinkjes, waarmee accounts kunnen aantonen dat ze geverifieerd zijn. Dankzij zo’n blauw vinkje kunnen gebruikers op het netwerk zien of het om een echt en geverifieerd account van een bekend persoon of bedrijf gaat.

(jvdh)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.