Samengevat. De mogelijke langdurige sluiting van de handelsroute door de Rode Zee, zoals aangekaart door Maersk’s CEO Vincent Clerc, werpt een licht op de cruciale rol van maritieme routes in de wereldhandel en de potentiële ernstige gevolgen voor de wereldwijde economie. Hoewel deze situatie een significante inflatiestijging kan veroorzaken, is het onwaarschijnlijk dat dit centrale banken zal beïnvloeden in hun beleid van renteverlagingen rond medio 2024.
Aanhoudende sluiting handelsroute Rode Zee kan tot 0,7% aan globale inflatie toevoegen

Waarom is dit belangrijk?
De sluiting van de Rode Zee kan een blijvende impact hebben op de wereldwijde handel, met een mogelijke verdubbeling van de vrachtkosten. Een aanhoudende sluiting tot eind 2024 zou kunnen resulteren in een toevoeging van meer dan 0,7% aan de jaarlijkse inflatie.In het nieuws. In een interview met de Financial Times omschrijft Maersk-CEO Vincent Clerc de situatie als “brutaal en dramatisch”. Door de aanvallen van Jemenitische Houthi-militanten op de Rode Zee-route, worden schepen omgeleid via Zuid-Afrika. Dat leidt tot hogere kosten en langere levertijden.
- Clerc voegde eraan toe dat er “geen winnaars” zijn als gevolg van de situatie. “Het is voor ons onduidelijk of we het hebben over het herstel van een veilige doorgang naar de Rode Zee in een kwestie van dagen, weken of maanden … . Het kan mogelijk aanzienlijke gevolgen hebben voor de wereldwijde groei,” zei hij.
Verdubbeling van de vrachtkosten
Zoom in. In de nasleep van de oorlog van Israël tegen Hamas, hebben Houthi-rebellen in Jemen beloofd schepen met bestemming Israël via het Suezkanaal van de Rode Zee aan te vallen.
- Tal van grote rederijen beslisten voortaan niet meer langs het Suez-kanaal te varen, maar rond Afrika, vanwege de dreiging.
- De verstoring van de wereldhandel is duidelijk zichtbaar in het aantal bedrijven dat gebruik maakt van deze route voor containerschepen. Er is sprake van een daling van 90 procent vergeleken met een jaar geleden.
- De stijging van de vrachtkosten als gevolg van de omleiding kan de kosten voor bedrijven en consumenten aanzienlijk verhogen.
- Indien de situatie aanhoudt, zou dit tegen eind 2024 kunnen leiden tot een stijging van 0,7 procent van de jaarlijkse inflatie, volgens berekeningen van Oxford Economics.

Zoom out. Deze ontwikkeling onderstreept de fragiliteit en het belang van internationale handelsroutes voor de wereldeconomie.
- Ondanks de potentiële inflatiestijging, wordt verwacht dat de wereldwijde inflatie in de loop van het jaar zal vertragen. Wat mogelijk niet genoeg is om centrale banken, zoals de Fed, ervan te weerhouden om renteverlagingen door te voeren.