Na eerder dit jaar een hoogtepunt bereikt te hebben, is het aandeel van Tesla met ruim 30 procent gezakt. Volgens sommige experts is het dan ook het moment om in het aandeel te beleggen.
2020 was een absoluut topjaar voor Tesla. Tijdens dat jaar is het aandeel van de producent van elektrische wagens gestegen met maar liefst 696 procent. Bij de start van 2021 werd er op het eerste gezicht een vervolg gebreid aan die forse stijging. Op 26 januari steeg het aandeel tot 883 dollar, een recordhoogte. Dat was 21 procent meer dan op 4 januari 2021, de start van het nieuwe beursjaar.
‘Tesla blijft leider industrie’
Intussen heeft Tesla een deel van zijn pluimen verloren. Sinds het hoogtepunt is het aandeel gezakt met 32 procent tot 599 dollar. De stijgende inflatie en de dreiging van een hogere marktrente wegen op de koers van het bedrijf van Elon Musk. Toch hanteren veel analisten een koopadvies voor het aandeel. Uit cijfers van CNN Money blijkt dat 31 analisten een mediaan koersdoel hanteren van 725 dollar. De meest optimistische waarderingen gaan uit van een koers die oploopt tot 1.471 dollar. Opgelet: de meest pessimistische waarderingen sluiten niet uit dat het aandeel kan zakken tot 88 dollar.
Michael Bapis, managing director van Vios Advisors van Rockefeller Capital Management, behoort alvast tot de groep optimisten. Hij zei dinsdag in een interview met CNBC dat het marktaandeel van 24 procent en de ambities in de elektrische auto-, ruimtevaart- en schone energiemarkten van Tesla een naam maken die het waard is om in de gaten te houden.
‘Tesla zal de leider in de industrie blijven, zeker in de nabije toekomst’, klonk het. ‘Als je aan Tesla denkt, denk je aan innovatie.’ Hij verwacht dat het bedrijf een sterke omzet- en winstgroei zal blijven boeken, wat volgens hem de vraag naar het aandeel zou kunnen aanwakkeren.
Concurrenten in de gaten houden
Bapis erkent wel dat het aandeel vorig jaar te fors is gestegen. ‘Maar nu bieden er zich koopkansen aan’, aldus de expert. ‘Tenzij iemand door de moeilijke toetredingsbarrières breekt, zul je dit aandeel op lange termijn zien groeien.’
Hij voegde eraan toe dat Tesla, ondanks de vertragingen en tekorten in de toeleveringsketen, een sterke langetermijnaankoop is gezien de fundamenten en het groeipotentieel van het bedrijf.
Volgens critici mogen we de concurrenten weliswaar niet uit het oog verliezen. Zo zijn er onder meer de concurrenten uit China, zoals Xpeng en Nio. Voorts zetten de gevestigde waarden volop in op de vergroening van hun wagenpark. Ook op het vlak van autonoom rijden leggen verschillende wagenproducenten Tesla het vuur aan de schenen. Honda heeft in maart bijvoorbeeld een nieuwe wagen gelanceerd met ’s werelds eerste gecertificeerde (door de Japanse overheid) niveau 3 autonome rijtechnologie.
General Motors liet woensdag dan weer weten dat het de uitgaven voor elektrische en autonome voertuigen zal verhogen tot 35 miljard dollar tot 2025. Dat is een toename van 30 procent in vergelijking met de plannen die het bedrijf eerder dit jaar heeft aangekondigd.
Daarnaast wijzen de critici op de hoge waarderingen van Tesla. Het aandeel wordt momenteel verhandeld tegen 16,07 keer de omzet. Ter vergelijking: bij General Motors komt die ratio uit op 0,76. De toekomstige verkopen zitten nu dus al voor een groot deel in de prijs verwerkt. (lb)
Lees ook: