De frisdrankengigant PepsiCo gaat 550 miljoen dollar investeren in Celsius, een producent van energiedranken. Het aandeel van Celcius noteert ruim 10 procent in de plus.
PepsiCo kondigde maandag een investering van 550 miljoen dollar aan in Celsius als onderdeel van een langlopende distributieovereenkomst met het kleinere bedrijf. Dat meldt de Amerikaanse nieuwssite CNBC. Door die investering heeft de frisdrankengigant nu een belang van zo’n 8,5 procent in Celsius. Voorts zal PepsiCo iemand aanduiden die een zitje krijgt in de raad van bestuur van de producent van energiedranken.
Focus op energiedranken
Celsius hoopt dat meer verkooppunten, zoals benzinestations, binnenkort zijn producten in hun aanbod zullen opnemen. Het bedrijf kan bij die distributieplannen voortaan op de hulp van PepsiCo rekenen. De frisdrankenproducent hoopt op zijn beurt via die samenwerking zijn positie op de markt van energiedranken te versterken. Dat is geen toeval, want die markt is enorm aan het boomen.
PepsiCo heeft daarom ook al in andere producenten van energiedranken geïnvesteerd. Begin 2020 kocht het bedrijf de energiedrankjesmaker Rockstar voor 3,85 miljard dollar met als doel de verkoop nieuw leven in te blazen. Celsius heeft onlangs het merk ingehaald als de vierde meest populaire energiedrank in de Verenigde Staten (VS).
Aandeel Celsius schiet omhoog
Celsius heeft tijdens de coronapandemie meer energiedranken aan de man kunnen brengen. In het eerste kwartaal van dit jaar waren de inkomsten in de VS gestegen met maar liefst 217 procent tot 123,5 miljoen dollar.
Pepsi had eerder ook al een exclusieve distributieovereenkomst met Bang Energy van Vital Pharmaceuticals op poten gezet, maar die samenwerking is op niets uitgedraaid. Uiteindelijk hebben de twee bedrijven nog een juridische strijd gevoerd, die eindigde in het voordeel van PepsiCo.
De beleggers reageren hoe dan ook positief op de investeringsplannen van PepsiCo. Het aandeel van Celsius noteert ruim 11 procent in het groen. Momenteel kost zo’n aandeel 98,9 dollar. Dat is zo’n 9 dollar minder dan het hoogtepunt in november 2021. PepsiCo doet het 1,1 procent beter in vergelijking met de vorige handelsdag.
(lb)