Het bedrijf Vlaamse Energieleverancier heeft het faillissement aangevraagd. Het is het tweede energiebedrijf in ons land dat dit jaar ten onder gaat aan de hoge energieprijzen. In september moest ook al de Luikse leverancier Energy2Business de boeken neerleggen. Maar wat betekent dat voor de klant?
Opnieuw legt een energieleverancier de boeken neer: wat moet je doen als je daar klant bent?
Waarom is dit belangrijk?
De hoge energieprijzen treffen niet alleen de consumenten en ondernemingen in hun portefeuille. Ook sommige energieleveranciers hebben veel moeite om in deze situatie het hoofd boven water te houden.De energieprijzen zitten al enkele maanden in de lift. Die stijgingen zijn nefast voor gezinnen en bedrijven, maar ook voor enkele energieleveranciers. Niet alle leveranciers produceren immers zelf energie. Ze kopen energie op de markten. Dat was dus ook het geval voor Vlaamse Energieleverancier. Die kocht zijn stroom en gas op de kortetermijnmarkt. De leverancier moest dus, net zoals de gezinnen en ondernemingen, meer betalen voor energie.
70.000 klanten
Vlaamse Energieleverancier werd pas actief in 2019 als prijsbreker. Morgen legt het bedrijf de boeken neer bij de handelsrechtbank in Brussel. Dat meldt VRT NWS. In totaal heeft de leverancier 70.000 klanten.
Vlaamse Energieleverancier is het tweede energiebedrijf in ons land dat de boeken moet neerleggen. In september heeft de ondernemingsrechtbank in Luik de leverancier Energy2Business failliet verklaard. Het bedrijf was tijdens het coronajaar 2020 in financiële moeilijkheden gekomen nadat talloze klanten hun verbruik terugschroefden en het zich genoodzaakt zag de aangekochte overschotten met fors verlies weer van de hand te doen. De stijgende energieprijzen dit jaar hebben uiteindelijk Energy2Business de das omgedaan. De leverancier telde 3.000 bedrijfsklanten.
Fluvius als noodleverancier
Wat nu? Om te beginnen moet je je geen zorgen maken over de energievoorziening. In het geval van een faillissement treedt netbeheerder Fluvius op als noodleverancier. Eenmaal het faillissement officieel is vastgelegd, hebben de klanten van het failliete bedrijf zestig dagen de tijd om een nieuwe leverancier te vinden.
Björn Verdoodt, woordvoerder voor Fluvius, roept de klanten van Vlaamse Energieleverancier wel op om zo snel mogelijk over te schakelen naar een nieuwe leverancier. “We zullen hen daar per mail en brief duidelijk van op de hoogte brengen. Dat is ook in het belang van de klanten zelf: de tarieven die Fluvius aanrekent moeten kostenreflectief zijn”, zei hij in een reactie aan De Tijd. Dit zijn niet de goedkoopste tarieven omdat de netbeheerder zelf energie moet kopen op de markten tegen de huidige tarieven.
Tarieven vergelijken
Gelukkig kan je in ons land heel eenvoudig energieleveranciers vergelijken. Dankzij vergelijkingssites, zoals mijnenergie.be of de V-test van de Vlaamse energieregulator (VREG), kom je in enkele muisklikken te weten welke leverancier voor jouw persoonlijke situatie het goedkoopst is.
Kies je voor een variabel of een vast tarief? Hier kunnen we geen sluitend antwoord op geven. Dit hangt immer af van je persoonlijke situatie en verwachtingen. Indien je verwacht dat de prijzen uiteindelijk zullen dalen, kan je overwegen om een contract met een variabel tarief af te sluiten. Controleer wel in dat geval of je een eventuele prijsstijging nog kan dragen. Indien je vreest dat een verdere prijsstijging een te grote hap uit het gezinsbudget zal nemen, is het een goed idee om voor een vast tarief te kiezen.
Tot slot wordt er ook een curator aangesteld die het proces opvolgt en de nodige afspraken tussen de leverancier en de klanten treft. Klanten van de failliete leverancier kunnen zich dan als schuldeiser opstellen en hun voorschot terugvragen.