EU-datawaakhonden maken zich grote zorgen over nieuwe digitale regels

De nieuwe regels van de Europese Unie om techgiganten aan banden te leggen, zouden de fundamentele rechten en vrijheden van de burgers niet naar behoren beschermen. Zo waarschuwt een panel van een van de belangrijkste datawaakhonden van de EU.

Het Europees Comité voor gegevensbescherming (EDPB) is niet overtuigd van de nieuwe digitale regels. Het Comité, dat bestaat uit datawaakhonden uit de 27 EU-landen, vindt dat de regels moeten worden aangepast. Het gaat dan specifiek om de Digital Services Act, de Digital Markets Act en de wetgeving om kunstmatige intelligentie te reguleren.

“In de voorstellen zijn bepaalde keuzes gemaakt die waarschijnlijk langdurige gevolgen zullen hebben voor de fundamentele rechten en vrijheden van individuen en de samenleving als geheel”, zegt de EDPB in een verklaring.

Hoewel de voorstellen er net op gericht zijn om een aantal risico’s te beperken, schieten ze toch tekort op een aantal gebieden, volgens het Comité. “De EDPB heeft ernstige bedenkingen bij een aantal keuzes. Het panel is van mening dat de fundamentele rechten en vrijheden van individuen extra beschermen nodig hebben”, liet het panel weten.

Verbod op reclame op basis van tracking

Gerichte online reclame “moet strenger worden geregeld in de DSA,” volgens de EDPB. Het Comité dringt er bij de wetgevers op aan om een geleidelijke afschaffing van gerichte reclame te overwegen. “De afschaffing moet dan leiden tot een verbod op alle reclame op basis van pervasieve tracking. Het opstellen van profielen voor kinderen moet over de hele linie verboden worden”.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.