Amerikaanse senator Elizabeth Warren pleit opnieuw voor een splitsing van de online retailer Amazon.com. Deze keer baseert ze zich op een onderzoek van het persagentschap Reuters. Hieruit blijkt dat Amazon India massaal namaakproducten produceert en bewust zoekresultaten manipuleert in hun voordeel.
Namaakproducten en manipulatie
In interne documenten staat te lezen hoe Amazon India hun medewerkers aanmoedigt om zoekresultaten te manipuleren. Op die manier moeten klanten producten van Amazon als tweede of derde resultaat te zien krijgen. Daarnaast heeft Amazon India een tactiek ontwikkeld om producten na te maken van merken die gebruikmaken van hun diensten. Dat doen ze door gedetailleerde beschrijvingen van consumenten bij te houden uit terugzendingen. Die gegevens worden vervolgens gebruikt als referentie om in de toekomst zo gelijkaardig mogelijke producten na te maken. De strategie kreeg de naam ‘Solimo’, aldus Reuters.
Het is niet de eerste keer dat Amazon met zulke beschuldigingen te maken krijgt. Producenten die gebruikmaken van de diensten van Amazon verwijten de retailer regelmatig dat ze data misbruiken. Amazon ontkent elke aanklacht ten stelligste. Zelf zeggen ze elk misbruik streng te veroordelen en elke melding van overtredingen door medewerkers te onderzoeken.
Warrens strijd tegen big tech
Dit nieuws is spek naar de bek van Democratisch senator Elizabeth Warren. Warren is al langer kritisch tegenover Amazon en andere techreuzen. Als kandidaat voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen maakte ze in 2019 haar strijd tegen Big Tech bekend. Als senator zet ze regelmatig druk op bedrijven zoals Amazon, Facebook en Google.
Vandaag herhaalt Warren via Twitter haar pleidooi om grote technologiebedrijven te splitsen en zo hun dominante positie op de markt te doorbreken. Hiervoor baseert ze zich op het onderzoek van persagentschap Reuters.
Het nieuws over Amazons praktijken in India brengt het bedrijf mogelijk in nauwe schoentjes bij de Europese Commissie en de Amerikaanse mededingingsdienst FTC.
Bedrijven zoals Amazon, Facebook en Google geven miljoenen uit aan lobbygroepen om de druk tegen hun marktpositie te verlichten. De wereldwijde panne bij Facebook in oktober legde bloot wat een enorme invloed het bedrijf heeft op ons dagelijks leven. De panne deed vragen oproepen bij de dominantie van Facebook en de gevolgen daarvan voor de concurrentie op de techmarkt.
(NS)