Enkele zoekmachines roepen de Europese Unie op maatregelen te treffen tegen Alphabet, het moederbedrijf van Google. Ondanks eerdere sancties blijft Google te dominant op de zoekmachinemarkt.
De zoekmachines DuckDuckGo, Qwant, Ecosia en Lilo roepen Europa op om nog strenger te zijn. “Ondanks de recente gebeurtenissen geloven wij niet dat dit het marktaandeel zal veranderen.”, zeiden ze in een gezamenlijke brief aan de Europese Commissie. Ze roepen dan ook op om de Digital Markets Act (DMA) sneller in te voeren.
Strengere maatregelen
In 2018 kreeg Google al een boete van vijf miljard dollar van de Europese Unie. De zoekmachine verplichtte via Android enkele smartphonefabrikanten om Google als standaardbrowsers in te stellen. Dit is in strijd met het Europees mededingingsrecht, omdat daardoor concurrenten al bij het begin buitenspel worden gezet. Het is niet de eerste keer dat een groot techbedrijf veroordeeld wordt inzake het mededingingsrecht. Ook tegen Facebook loopt momenteel een rechtszaak van de Federal Trade Commission (de Amerikaanse Mededingingsautoriteit).
Die is van mening dat Facebook, door als één bedrijf ook Instagram en Whatsapp te beheren, te groot is en de concurrentie geen kans geeft. Het is dan ook van mening dat de drie voornaamste diensten in aparte bedrijven moeten worden ondergebracht. Ook voor Facebook zal de DMA-wet van toepassing zijn.
Big Tech worden ‘slachtoffer’
DMA is een wetsvoorstel van Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager om de techmarkten evenwichtiger te reguleren. De voornaamste doelwitten van DMA zijn de Big Techbedrijven (Facebook, Google, Apple en Amazon), die nu in hun markten een quasimonopolie hebben.
Onder meer het doorsluizen van data tussen verschillende producten van één bedrijf (bv Facebook en Instagram) wordt in de DMA verboden. Ook self-preferencing wordt onder de loep genomen: Google Search bijvoorbeeld, toont sneller eigen Google-producten dan producten van concurrenten.
De Google-concurrenten vragen aan Europa een snellere implementering van de Digital Markets Act, maar willen ook meer maatregelen. Zo wordt een voorkeurvenster, waarin gebruikers aangeven welke zoekmachine ze willen gebruiken, maar één keer getoond op Android-toestellen en is het niet van toepassing op desktop-pc’s die via Chrome werken.
De Digital Markets Act zal tegen 2023 in het techlandschap actief zijn, maar moet eerst nog door het Europese Parlement en de Raad van de Europese Unie goedgekeurd worden.
(jvdh)