Fusie Thalys-Eurostar ligt weer op tafel, merknaam Thalys verdwijnt op termijn

Na een lange corona-onderbreking ligt een belangrijke fusie in het Europese landschap van hogesnelheidstreinen terug op tafel. Eurostar en Thalys kondigden in 2019 aan te praten over een samenwerking, maar die gesprekken werden onderbroken door de welgekende gezondheidscrisis. Nu worden de gesprekken hervat.

Project Green Speed

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF, eigenaar van zowel Eurostar als Thalys, lanceerde in september2019 Project Green Speed. Het doel? De eerste internationale hogesnelheidsspoorwegmaatschappij oprichten. Het was toenmalig CEO Guillaume Pepy die het project aankondigde.

Eurostar en Thalys pikken de fusieplannen vandaag weer op, melden de Franse krant Les Echos en persbureau Belga:

  • Het kortetermijnplan is om beide spoorwegentiteiten zichtbaarder te maken voor de klanten en zo meer reizigers te verwelkomen. Op langere termijn zal Thalys volledig geïntegreerd worden in Eurostar onder een nieuwe holding.
  • Het fusiebedrijf zal zijn hoofdzetel hebben in België, en over twee à drie jaar verdwijnt de merknaam Thalys.
  • Wat het aandeelhouderschap betreft zal de SNCF 55,75 procent in handen krijgen. Patina Rail, het consortium tussen Caisse de dépôt du Quebec (CDPQ) en de Britse investeerder Hermes GPE, krijgt 25,7%. De Belgische NMBS mag de overige 18,5% in de portefeuille steken.

Zwarte sneeuw

Naast de fusie is een uitbreiding van het netwerk of van de treinvloot geen prioriteit. De directie wil eerst Thalys en Eurostar terug op het niveau brengen van voor de coronacrisis alvorens verder te groeien. In 2020 zag zowel Eurostar als Thalys zwarte sneeuw, toen internationaal reizen een tijd lang verboden was. Eurostar verloor 85 procent van zijn verkeer tussen het Europese vasteland en Groot-Brittannië.

Medewerkers van beide bedrijven moeten niet vrezen voor de fusie: alle 2.300 medewerkers zullen volgens de plannen onder dezelfde regeling kunnen blijven werken.

(evb)

Meer