De jonge Belgische ethische en duurzame coöperatieve bank vervolledigt eindelijk haar aanbod met een betaalkaart die naar eigen zeggen om verschillende redenen “uniek op de markt” is.
De NewB bankkaart, die voor de herfst was beloofd, is er eindelijk. De kleine rechthoek van gerecycleerd PVC, een combinatie van Bancontact en Visa Debit, fungeert overal als betaalmiddel, ook in het buitenland en op het internet.
“Deze kaart is echt waar onze bank voor staat en zal je er bij elk gebruik aan herinneren dat wij samen de financiële wereld voorgoed veranderen”, benadrukt de coöperatie.
“Dit is een klein detail voor de Belgische consument, maar het is een grote stap voorwaarts voor NewB”, zegt CEO Thierry Smets in een persbericht. De kaart vervolledigt het jonge aanbod dat tot dusver bestond uit de zichtrekening, de spaarrekening, verzekeringsproducten en consumentenkredieten, de zogenaamde “groene leningen”.
“Een bijna perfecte kaart”
NewB is actief in de zeer concurrerende banksector en heeft ook de geneugten van het betalingsecosysteem ondervonden. Alleen de coördinatie met een dozijn marktdeelnemers is complex gebleken.
Bovendien is het moeilijk om Bancontact en Visa Debit te combineren. Hoewel je hiermee overal kunt betalen waar de diensten van de Visagigant worden aanvaard (op voorwaarde dat er voldoende saldo op de rekening staat), is deze specificiteit nog vrij recent op de Belgische markt. Het is nog steeds mogelijk dat sommige terminals deze kaart niet herkennen.
“NewB is een van de eerste banken die zo’n kaart aanbiedt. In de praktijk kunnen zich nog een aantal kleine storingen voordoen, zoals sommige grote banken al hebben ondervonden”, aldus de coöperatieve bank, die ervan uitgaat dat zij tijdelijk een bijna perfecte betaalkaart aanbiedt.
Solidair prijssysteem
Naast de gebruikelijke technische functies die contactloze betaling of beveiligde onlinetransacties mogelijk maken, heeft de bankkaart een echt onderscheidend kenmerk: de “bewuste prijs”.
NewB is in feite de eerste bank in het land die met dit solidaire prijssysteem werkt. Ter herinnering, de jonge onderneming had een enquête georganiseerd onder haar coöperanten over de tarieven die zij bereid waren te betalen voor het gebruik van bankproducten.
Meer dan 15.000 mensen hebben hun mening gegeven. Op basis van deze participatie test de coöperatieve bank een formule van vrije prijzen. Dit betekent dat coöperanten die zich daartoe in staat achten, kunnen beslissen een iets hogere gebruiksvergoeding te betalen, zodat ook minder bevoorrechte personen van alle diensten kunnen profiteren.
De waarden
Dit open prijsbeleid voor de verstrekking van betaalinstrumenten heeft uiteraard aanzienlijke investeringen gevergd, en deze activiteiten brengen hoge onderhouds- en transactiekosten met zich mee die door de verschillende partners worden aangerekend.
Dit maakt de organisatie ingewikkelder en dreigt de financiën te verstoren als de klanten niet meewerken. Maar het is een keuze die in overeenstemming is met de waarden van NewB, deze “eerlijke” prijs, berekend voor elke activiteit die afzonderlijk winstgevend moet zijn, d.w.z. zonder andere bankactiviteiten te subsidiëren zoals het geval is bij de traditionele spelers.
Ter indicatie: “in 2021 zouden de commissies op rekeningen, elektronische betalingen en debetkaartactiviteiten in totaal 1 miljoen euro vertegenwoordigen”, schatte NewB op basis van berekeningen die een jaar eerder in haar jaarverslag stonden.
“Niet alleen een mooi project”
De Belgische ethische en duurzame bank grijpt de publieke lancering van haar betaalkaart aan om een nieuwe marketingcampagne te lanceren.
Dit omvat een videospot waarin echte coöperanten ons herinneren aan de grondbeginselen van NewB en oproepen tot verandering. Een verandering (in het bankwezen) waarbij geld moet worden aangewend om projecten te financieren die nuttig zijn voor de samenleving, met respect voor het milieu en de mensenrechten.
Grote financiële instellingen hebben gewoonlijk grote reclamebudgetten. Vorig jaar bedroegen de communicatie- en marketingkosten van NewB 47.388 euro. De jonge bank geeft er de voorkeur aan te vertrouwen op de mobilisatie van haar medewerkers en heeft een klein campagneplan voor haar troepen. Om “lawaai te maken” op sociale netwerken, per e-mail met een vooraf geschreven boodschap, gedrukt materiaal om te verspreiden…
“We willen duidelijk maken dat NewB niet zomaar een leuk project is”, zegt commercieel directeur Katrien Beuckelaers, die benadrukt dat de jonge bank niet alleen coöperanten maar vooral ook klanten moet aantrekken.
Lees ook:
- Duurzaam en ethisch bankieren: hoe begin je eraan?
- NewB opent deuren voor grote publiek: is er nog ruimte voor een nieuwe Belgische bank?
(ns/evb)