Het Amerikaanse streamingplatform Netflix manifesteerde zich het voorbije jaar in Europa als de grootste klant van producenten van scripted content. Het streamingbedrijf liet daarbij de grote Europese omroepen achter zich. Dat blijkt uit een rapport van consulent Ampere Analysis. Netflix bestelde vorig jaar bij Europese makers van scripted content – films en televisiereeksen – in totaal 72 nieuwe producties.
Het Amerikaanse bedrijf liet daarbij het Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF) met 55 opdrachten en de British Broadcasting Corporation (BBC) met 54 programma’s achter zich. De top vijf werd verder gevormd door France TV met 38 bestellingen en DasErste (ARD) met 33 programma’s.
Verschuiving
Het jaar voordien was Netflix in Europa met 43 nieuwe opdrachten op een vierde plaats geëindigd. Dat jaar was de BBC Europees lijstaanvoerder met 71 bestellingen, gevolgd door France TV (59) en ZDF (50). DasErste werd vijfde met 41 nieuwe opdrachten.
“De opmars van Netflix is één van de sterkste indicatoren van de wereldwijde veranderingen die momenteel in de dynamiek van de productiemarkt kan worden opgemerkt”, voert Guy Bisson, directeur van Ampere Analysis, aan. “De injectie door Netflix is een zegen voor de Europese producenten. De regio wint in de wereldwijde streamingsector immers steeds meer aan belang.”
“Hoewel de Europese publieke omroepen de belangrijkste opdrachtgevers van scripted content in Europa zullen blijven, zal Netflix zijn aanwezigheid op de markt verder opvoeren”, meent Bisson. “Netflix schenkt in zijn internationale strategie immers ruim aandacht aan een lokale programmering.”
Ongeëvenaarde mogelijkheden
“Er mag dan ook worden verwacht dat het Amerikaanse bedrijf ook wereldwijd als één van de belangrijkste partijen in de productie van lokale content zal uitgroeien. Met die impact weerspiegelt Netflix één van de opmerkelijke verschuivingen in de wereldwijde entertainmentindustrie.”
“Tot dit ogenblik vormden de grote Europese publieke omroepen de belangrijkste pijler van de Europese industrie voor contentcreatie en de lokale dramaproductie aangestuurd”, legt Bisson uit.
“Het feit dat streamingplatformen zoals Netflix bereid zijn in hun portfolio ruimte te maken voor lokale producties, kan de sector belangrijke impulsen bezorgen. Er openen zich op dit ogenblik voor Europese producenten van scripted content wellicht ongeëvenaarde mogelijkheden.” (lb)