Carlos Tavares, CEO van de autoproducent Stellantis, waarschuwde tijdens een conferentie van Financial Times voor de perverse gevolgen wanneer regeringen wereldwijd de diesel- en benzinewagens compleet verbieden. ‘Als dat te snel gebeurt, kunnen elektrische wagens autorijden veel te duur maken voor de middenklasse’, zei hij.
Elektrische wagens zijn aan een stevige opmars bezig. Die toenemende populariteit heeft het leven geschonken aan tal van nieuwe wagenproducenten. Zo is Tesla niet meer de enige producent van elektrische wagens. Voornamelijk in China krijgt Tesla af te rekenen met een toenemend aantal concurrenten, zoals Xpeng en Nio. Die laatste autoproducent komt later dit jaar overigens naar Europa. De veroveringstocht start in Noorwegen. Xpeng heeft in december al een honderd elektrische wagens geleverd aan het Noord-Europese land.
Pervers effect
Elektrisch rijden is dan ook de toekomst, maar dat gaat wel gepaard met een stevig prijskaartje. Een elektrische wagen is immers veel duurder dan een benzine- of dieselwagen. Carlos Tavares, CEO van de autoproducent Stellantis, waarschuwde tijdens de conferentie voor een pervers effect wanneer het volledige wagenpark wordt vergroend. ‘Autorijden zou het voorrecht van de rijken kunnen worden nu het Verenigd Koninkrijk en andere landen over de hele wereld diesel- en benzineauto’s verbieden en elektrificatie omarmen’, aldus de CEO.
‘Ik kan me geen democratische samenleving voorstellen waar geen vrijheid van mobiliteit is, omdat het alleen voor rijke mensen is’, vervolgde hij. ‘Al de rest wordt op die manier gedwongen om het openbaar vervoer te nemen.’
‘Autofabrikanten zijn vol vertrouwen over het maken van voertuigen die aan de milieudoelstellingen voldoen, maar dat kan de prijzen verder de hoogte injagen’, aldus de CEO. Het prijsverschil tussen een benzinewagen en een elektrische variant kan oplopen tot 10.000 euro of meer.
Impact op milieu
‘Hoe kunnen we de vrijheid van mobiliteit beschermen voor de middenklasse die misschien geen 30.000 euro voorhanden heeft om een elektrische wagen te kopen?’, vroeg hij zich af tijdens de conferentie. ‘Vandaag betalen ze ruimschoots de helft minder voor een klassieke benzinewagen.’
Hij waarschuwde ook voor de impact op het milieu. ‘Als we mobiliteit alleen betaalbaar maken voor de welgestelden, zullen we geen impact hebben omdat we een vloot van oude auto’s zullen hebben die CO2 blijven uitstoten’, voegde hij eraan toe.
Voorts benadrukte hij dat elektrische wagens door hun batterijen 300 à 500 kilogram meer wegen dan gewone wagens. ‘Ze hebben dus meer energie nodig om dat extra gewicht te verplaatsen. Als ze worden opgeladen met energie die afkomstig is van bijvoorbeeld een oliecentrale kan dit uiteindelijk betekenen dat de uitstoot hoger is.’
(jvdh)