Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Jeff Bezos zal in juli de ‘New Shephard’ de ruimte insturen. Een zitje gaat naar de winnaar van een veiling en zo zal het dus ook de eerste commerciële ruimtereis worden. Het zou wel eens het begin kunnen betekenen van een nieuw tijdperk in de ruimtevaart.
Sinds woensdag kan je bieden voor het ticket. Echter zal je pas weten of je het hoogste bod hebt wanneer de veiling openbaar wordt gemaakt. Dat zal gebeuren op 19 mei en enkel diegenen die op dat moment het hoogste bod overtreffen, maken nog kans. Op 12 juni organiseert ‘Blue Origin’ de finale stap richting commerciële ruimtevaart.
Door middel van een ‘live auction’ zal de hoogste bieder toegang krijgen tot een zitje in de ‘New Shephard’. Alle opbrengst gaat naar ‘Club For The Future‘, een goed doel om kinderen en jongeren te leren over ruimtevaart.
Unieke ervaring
De winnaar van de veiling zal gezelschap krijgen van zes andere mensen, wiens identiteit nog niet vrijgegeven zijn. De reis zal echter niet lang duren. De ‘New Shephard’ zal net hoog genoeg vliegen om uit de atmosfeer te raken en daar enkele minuten gewichtloosheid te ervaren.
Daar zullen de passagiers volgens Ariane Cornell, Directeur van Astronaut & Orbitale Verkoop bij Blue Origin, een spectaculair zicht ervaren. Het ruimtevaartschip zal net hoog genoeg vliegen zodat de inzittenden de kromming van de aarde kunnen bewonderen. Daarna daalt het schip af en zou het aan de hand van parachutes een zachte landing moeten maken in de oceaan.
‘Er staan zeker nog meerdere commerciële vluchten op de planning maar details over de ticketprijs geven we niet vrij’, voegt Ariane Cornell nog toe. Al enkele jaren proberen ze de ticketprijzen zo geheim mogelijk te houden en toch kwam Reuters in 2018 met een onderzoek waaruit bleek dat de richtprijs zo’n 200.000 dollar bevatte.
Beperkte doelgroep
Blue Origin weet heel goed dat ze met deze commerciële vlucht aan het begin staan van een revolutie. De prijzen die mensen willen neertellen om mee te gaan met zo’n missie, zijn ongelooflijk hoog. De doelgroep voor dat soort ‘reisjes’ is dan ook enkel de allerrijksten.
Op dit moment zijn er nog maar 569 die in de ruimte zijn geweest. ‘Wij gaan dat cijfer drastisch doen stijgen’ , pocht Cornell. De man die dit allemaal mogelijk maakt, Jeff Bezos, komt vreemd genoeg niet in de discussie voor. Het is absoluut niet geweten of de rijkste man van de wereld geïnteresseerd is om zelf de ruimte in te gaan.
Toekomstplannen
Blue Origin is niet het enige bedrijf dat plannen heeft om commerciële luchtvaart op te starten. Ook SpaceX van culticoon Elon Musk en Virgin Galactic van Richard Branson hebben later dit jaar plannen om gewone mensen de ruimte in te sturen. Branson zou trouwens wel aanwezig zijn in een van de vele testvluchten die Virgin Galactic zal uitvoeren.
Ook SpaceX heeft grote plannen. Eerder dit jaar liet Elon Musk weten dat zowel een professor in de wetenschappen als een luchtvaartdata analist deel uitmaken van de eerste civiele ruimtevlucht in de geschiedenis van de mens.
(jvdh)