Het Britse bedrijf Ninja Theory werkt momenteel aan een game om psychologische aandoeningen te bestrijden. Het spel zal inspelen op biometrische signalen zoals de hartslag die het doorkrijgt via wearables.
Nu is zo’n spel nog toekomstmuziek, maar Ninja Theory maakt er werk van, samen met Paul Fletcher, professor Psychiatrie aan Cambridge University. De samenwerking kreeg de naam ‘The Insight Project’.
‘In plaats van een gameconsole, gebruiken we uw fysiologie’, zegt Tameem Antoniades aan The New Scientist. Zo experimenteerden ze al met een zeilspel waarin de zee stormachtiger wordt naarmate de hartslag van de speler omhoog gaat. ‘Spelers kunnen het tegen elkaar opnemen door hun hartslag trager te doen kloppen’, zegt Antoniades.
In de eerste plaats is het wel nog steeds de bedoeling om een commercieel spel op de markt te brengen, niet om therapie te vervangen. ‘Het moet iets zijn dat mensen graag willen spelen, niet iets waartoe ze gedwongen worden door hun therapeut.’
Psychose nabootsen
In 2017 maakte Ninja Theory al een game in het vaarwater van de psychiatrie. In Hellblade Senua’s Sacrifice kunnen spelers een psychose ervaren. Ze kruipen er in de huid van een getraumatiseerde Keltische vrouw die in een donker bos vreemde stemmen hoort en tegen ingebeelde monsters vecht.
Met het spel hoopten de gamemakers meer empathie teweeg te brengen voor mensen met een psychische aandoening. Een verdienste die hen in 2018 vijf BAFTA game awards opleverde.
Wii Vitality Sensor
Ninja Theory is niet het enige bedrijf dat sensors wil inzetten om gaming ervaring te verruimen. Nintendo deed dat ook al in 2009, toen het zijn concept van de Wii Vitality Sensor lanceerde, een vingerklem die hartslag- en andere lichaamsstatistieken optekent. Ze lieten het idee echter varen in 2013 omdat er te veel problemen waren met de ontwikkeling ervan. Het product functioneerde bij 10 procent van de testers niet naar behoren.
Lees ook: