Steden moeten zich aanpassen aan de nieuwe vormen van mobiliteit. Dat heeft Jashar Seyfi, hoofd van de Duitse divisie van het mobiliteitsplatform Lyme, in een gesprek met het persbureau Deutsche Presse-Agentur (DPA) gezegd. Daarmee reageert Seyfi op de kritiek die onder meer tegen de verhuur van elektrische scooters is gerezen.
De aanbieders van e-scooters beschouwen het vervoermiddel als een belangrijk onderdeel van de toekomstige mobiliteitsmix, waarin de traditionele auto nog nauwelijks een plaats heeft. Tegelijkertijd botst de e-scooter echter op heel wat kritiek.
Wildparkeren
‘Een gedeelte van de klachten is terecht,’ erkent Jashar Seyfi. ‘Inmiddels zijn een aantal e-scooters bij verkeersongevallen betrokken geraakt. Sommige gebruikers laten het vervoermiddel bovendien op een storende locatie achter. De rijwielen kunnen wegen of voetpaden blokkeren.’
‘Vaak is echter geen alternatief beschikbaar. De stadsbesturen zouden dan ook een aantal aanpassingen moeten doen.’
De aanbieders van de e-scooters geven vaak de voorkeur aan een model waarbij het rijwiel op elke mogelijke locatie in de stad kan worden achtergelaten.
‘De slaagkansen van deze nieuwe mobiliteitsdiensten zijn afhankelijk van de vrije beschikbaarheid van het vervoermiddel,’ benadrukt Seyfi. ‘Met een beperkt aantal vaste stations zal het systeem nooit werken. De gebruiker wil het rijtuig zo dicht mogelijk bij zijn eindbestemming kunnen achterlaten.’
Fietspaden
Seyfi ziet voor het probleem vooral een oplossing in de eliminatie van een aantal parkeerplaatsen voor auto’s. ‘Op die manier kan de openbare weg ruimte krijgen waar de gebruiker zijn e-scooter kan achterlaten,’ zegt hij. ‘Daardoor zal ook het risico op mogelijke protesten van omwonenden verminderen.’
Seyfi voegt eraan toe dat de stadsbesturen de fietspaden kunnen verbreden om de groei van de nieuwe mobiliteit op een efficiëntie en veilige manier te kunnen opvangen.