Streamingoorlog verhuist naar India

Amazon, Netflix en zelfs Walmart hebben een doel voor ogen: India. De tweede grootste filmmarkt ter wereld opende recent zijn deuren en de strijd barst los.

De grootste open markt voor streamingdiensten is niet China, maar India. Sinds 2016 explodeert het aantal bekeken uren daar. De oorzaak is niet ver te zoeken. Het Reliance Jio-netwerk, eigendom van miljardair Mukesh Ambani, voorziet in goedkope data voor miljoenen Indiërs. Zij bekijken gemiddeld voor 9,8 gigabyte aan content per maand. Dat is het hoogste aantal ter wereld. Voorspellingen zeggen dat dat aantal zal verdubbelen tegen 2024, allemaal door videostreaming.

https://www.instagram.com/p/B3rCMfZjTrn/

Lokale content

Dat is ook de Netflixen en Amazons van deze wereld niet ontgaan. Zij verdubbelen hun inspanningen in de regio. Voor Netflix betekent dat 16 nieuwe reeksen en films. In geen enkele markt buiten de VS wordt zo hard geïnvesteerd in nieuwe content.

Die video moet liefst ook lokaal zijn: geïmporteerde Amerikaanse of Europese tv scoort niet in India. Daar is veel geld voor nodig en rendement zit er nog niet in. Eerst moeten de abonnees komen. De grootste concurrent voor Netflix en Amazon is Hotstar.

Hotstar is een dochteronderneming van Walt Disney, maar valt in niets te vergelijken met Disney+, de dienst die Disney zelf lanceert in het najaar. Hotstar kaapte de rechten voor cricket weg voor de neus van de traditionele zenders. India is cricket-gek, vergelijk de aankoop gerust met de Jupiler Pro League in België, en een publiek van de Premier League. Prijs: twee euro per maand. Netflix counterde met een gelijkaardig abonnement van 2 euro per maand, voor mobile-only.

200 miljoen kijkers

Amazon en co zullen duidelijk een snelle inhaalbeweging moeten maken. Die speelt zich op lokaal vlak af. India heeft veel regio’s met een lokaal dialect en daar speelt bijvoorbeeld Netflix sterk op in. In die regionale markten zit nog een keer zoveel kijkpotentieel, tot 200 miljoen kijkers.

https://www.instagram.com/p/B2ZA76PFG9m/

Streamingdiensten zijn echter niet de enige concurrentie in India. Zo is een van de bestbekeken programma’s een kookprogramma met socialemediaster Janice: Starry Meals. Dat wordt uitgezonden bij Zomato, een platform dat zich vooral specialiseert in … maaltijdservice. De concurrentie komt dus uit onverwachte hoek.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.