Twitter gooit politieke advertenties overboord

Vanaf 22 november bant Twitter alle politieke advertenties op zijn platform. Dat maakt topman Jack Dorsey bekend in een reeks tweets.

Het verbod komt er omdat ‘politici het bereik van zulke boodschappen moet verdienen en niet kopen’, vindt de topman van Twitter. Hij wijst er eveneens op dat politieke advertenties op internet een nieuwe uitdaging vormen voor het maatschappelijk discours.

De microblogsite wil op deze manier ook zijn geloofwaardigheid beschermen. ‘We werken er hard aan om te voorkomen dat mensen via onze systemen misleidende informatie verspreiden. Maar als iemand ons betaalt om gerichte reclame te tonen, dan kunnen ze daarin beweren wat ze willen’, zegt Dorsey.

Vrijheid van meningsuiting

De topman benadrukt dat de maatregel de vrijheid van meningsuiting niet inperkt. ‘Dit gaat om betalen voor bereik. Betalen om het bereik van politieke statements te vergroten, heeft belangrijke consequenties voor de hedendaagse democratie.’ Jack Dorsey voegt er wel aan toe dat advertenties die oproepen om te gaan stemmen, toegelaten blijven.

De beslissing van Twitter staat haaks op het Facebook-beleid rond politieke advertenties. Die socialenetwerksite kiest ervoor om politieke reclame toe te laten op zijn platformen, zelfs als daar leugens instaan. Er komen wel factchecks en labels voor berichten met valse informatie. Topman Mark Zuckerberg stelde onlangs dat ‘Facebook de leugens van politici wil laten zien aan de gebruikers’. De internetgigant beroept zich op de vrijheid van meningsuiting.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.