Europese consumentenorganisaties richten pijlen op TikTok

Verschillende Europese consumentenorganisaties zullen bij de Europese Commissie een klacht indienen tegen de filmpjesapp TikTok.

De organisaties beschuldigen de app ervan de rechten en gegevens van gebruikers, vaak jonge kinderen, uit te buiten. Dat heeft het Europese netwerk van consumentenorganisaties (BEUC), waar Test Aankoop deel van uitmaakt, dinsdag aangekondigd.

‘Virtuele cadeaus’

‘TikTok laat zijn gebruikers in de steek, hun rechten worden massaal met de voeten getreden’, aldus Monique Goyens, de algemeen directeur van BEUC. ‘Kinderen houden van TikTok, maar de onderneming schiet tekort om hen te beschermen.’

Concreet klagen de consumentenorganisaties aan dat kinderen en jongeren niet voldoende worden beschermd tegen verborgen reclame en ‘potentieel schadelijke’ inhoud. Ze hekelen ook het systeem van ‘virtuele cadeaus’ waarmee video’s beloond kunnen worden. Tiktok ‘stelt alles in het werk opdat de gebruiker zou vergeten dat het om echt geld gaat’, klagen de organisaties aan.

13 tot 15 jaar

Officieel moet je minstens 13 jaar zijn om een account te kunnen openen op TikTok. Maar in de praktijk zitten ook veel jongere kinderen op de app. TikTok verstrengde midden januari nog de vertrouwelijkheidsparameters van gebruikers tussen 13 en 15 jaar. De consumentenorganisaties roepen de Europese Commissie en de nationale autoriteiten op om de praktijken van de Chinese socialemedia-app onder de loep te nemen.

Lees ook:

Omslagfoto door Solen Feyissa.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.