Coca-Cola komt met fles van papier naar Europa, lost dat het vervuilingsprobleem op?

Coca-Cola gaat deze lente nog zijn papieren fles testen op de Europese markt. Hongarije zal als proefkonijn dienen voor de nieuwe fles ook naar ons komt. Het bedrijf wilt al zijn verpakking tegen 2025 recycleerbaar maken, maar haalt dat ook daadwerkelijk iets uit?

Vorig jaar maakte Bea Perez, de vicepresident van communicatie bij Coca-Cola, het in Davos duidelijk dat de Amerikaanse frisdrankgigant eindelijk door had wat zijn klanten willen: flesjes met eenmalig en ecologisch gebruik. Het bedrijf beloofde te zullen inzetten op verpakking, blikjes en flesjes die recycleerbaar zijn. En dat komt maar goed op tijd ook.

Het veelzijdig gebruik van aluminium, plastiek en glas zorgden ervoor dat de ecologische voetafdruk van Coca-Cola de laatste jaren kolossaal was. Het bedrijf is al jarenlang de grootste plastiekvervuiler op onze planeet. In de meeste landen zijn Cola-flesjes dan misschien gemaakt van planten of PET, de meest gerecycleerde plastieksoort ter wereld, toch blijven ze hun weg massaal naar onze oceanen terugvinden. Daarom gaat Coca-Cola voor zijn verpakking opnieuw van strategie veranderen.

Van planten tot papieren flessen

Het is niet de eerste keer dat het Amerikaanse bedrijf dit probeerde. Een paar jaar geleden wou Coca-Cola alle PET-flessen vervangen door ‘Plantbottles’. De reden hiervoor was dat de productie van PET teveel olie vereiste, wat een enorme uitstoot van CO2 teweeg bracht. 

Dinsdag kondigde het bedrijf dan weer aan dat het in de Verenigde Staten alle plantflessen en PET-producten zal vervangen met een plastiek dat 100 procent recycleerbaar is. Dat nieuwe plastiek bleef voor de Europese markt voorlopig uit. Donderdag kwam Coca-Cola dan met het nieuws dat ze in Europa hun nieuwe papieren fles zullen testen.

Het filmpje waarmee Coca-Cola hun papieren fles voorstelde.

Het prototype van de papieren fles werd in oktober al eens getoond aan het publiek. Met de nieuwe fles wil het bedrijf tegen 2025 100 procent van zijn verpakkingen recycleerbaar maken. Blijkbaar staat die teller vandaag in België al op 97 procent. Zo’n 2.000 Hongaarse klanten zullen vanaf het tweede kwartaal de nieuwe fles kunnen uittesten.

Vechten tegen de bierkaai?

Het probleem met al deze nieuwe verpakkingen van Coca-Cola is dat ze daarmee eigenlijk de kern van het probleem nooit zullen kunnen aanpakken. De keuze om te recycleren zal altijd bij de eindgebruiker liggen. Hoeveel Coca-Cola ook wil dat zijn consumenten recycleren, de verantwoordelijkheid zal altijd bij deze laatsten liggen.

De ‘World Without Waste’-ambitie van Coca-Cola zal dus gepaard moeten gaan met een campagne die de gebruiker ook daadwerkelijk aanzet tot recyclage van de nieuwe verpakking. Het is niet duidelijk hoe Coca-Cola dit zou aanpakken. Hoe het vergaat met zo’n papieren flesje als dat in de natuur terechtkomt is ook niet bekend.

Omslagfoto door Gerard’s World.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.