Porsche investeert jaarlijks meer dan 1 miljard dollar in digitale producten

De Duitse autobouwer Porsche investeert voortaan jaarlijks minstens 1,1 miljard dollar in de ontwikkeling van digitale producten en diensten. Dat betekent een stijging met 12,5 procent tegenover vorig jaar. De investeringen moeten vooral de aantrekkingskracht van het merk op technisch onderlegde klanten, onder meer in China, versterken. Dat heeft Lutz Meschke, financieel directeur van Porsche, aangevoerd.

Meschke voegde er aan toe dat het merk jaarlijks ook ongeveer 180 miljoen dollar zal reserveren voor investeringen in projecten met risicokapitaal en startups. ‘Ondanks de coronacrisis doet Porsche geen enkele bezuiniging op investeringen in de toekomst’, aldus Meschke. ‘Integendeel, we willen daarentegen voor dergelijke projecten meer budgetten vrijmaken.’

Verkeersinformatie

‘Porsche wil dat digitale activiteiten minstens een dubbelcijferig aandeel in de totale omzet van het bedrijf opbouwt’, verduidelijkt Meschke de inspanningen. ‘We zijn goed op weg om die ambities waar te maken.’

Momenteel worden onder meer al inkomsten gerealiseerd met het aanbieden van realtime verkeersinformatie en een oplaadplanner voor het elektrische model Taycan. De onderneming heeft aan de functies van zijn online autoconfigurator nu ook kunstmatige intelligentie toegevoegd om aan klanten aanbevelingen rond opties aan te bieden.

‘Porsche is ervan overtuigd zijn doelstellingen op het gebied van winstgevendheid alleen te kunnen bereiken indien nieuwe technologieën worden geïmplementeerd om aanvullende producten en diensten te ontwikkelen’, aldus Meschke.

Porsche is het meest winstgevende merk van de Volkswagen Group. De constructeur wil een rendement halen dat minstens 15 procent van de totale omzet van het bedrijf vertegenwoordigt. Dat is meer dan het dubbele van de meeste andere merken in de Volkswagen Group.

Porsche blijkt zich ook bijzonder snel van de coronacrisis, de grootste verstoring van de autosector sinds de Tweede Wereldoorlog, te herstellen. Het merk wordt daarbij geholpen door een snelle heropleving van zijn markt in China en een sterke vraag naar het model Taycan.

In totaal verkocht Porsche vorig jaar 272.000 wagens. Dat betekende een daling met 3,1 procent tegenover het jaar voordien. In de volledige Volkswagen Group wordt echter gewag gemaakt van een gemiddelde daling met 15 procent.

CarPlay

Porsche zal het aanbod van zijn elektrisch model Taycan dit jaar met een Cross Turismo uitbreiden. – Porsche

‘De klanten van Porsche zijn in China veel jonger dan in Europa’, motiveert Meschke de zware digitale investeringen. ‘Zij verwachten dat hun auto een naadloze connectiviteit met hun elektronische gadgets garandeert.’ Porsche biedt dan ook een integratie met de berichtenservice WeChat van Tencent Holdings en het systeem CarPlay van Apple.

Uit statistieken blijkt dat ongeveer 82 procent van de klanten tegen eind vorig jaar de applicatie Porsche Connect, de belangrijkste digitale interface van het merk, had geactiveerd. Drie jaar geleden bedroeg dat cijfer ongeveer 60 procent. Porsche Content telde vorig jaar meer dan 450.000 actieve gebruikers.

Porsche zal het aanbod van zijn elektrisch model Taycan dit jaar met een Cross Turismo uitbreiden. Volgend jaar komt er ook een elektrische versie van de Porsche Macan op de markt. De constructeur verwacht dat hybride of elektrische modellen tegen midden dit decennium meer dan de helft van de totale verkopen zal vertegenwoordigen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.